hits

Nikab, den misforsttte frigjringen

For frste gang deltok en niqabkledt debattant i NRK Debatten. (Skjermdump: NRK).

I NRK programmet Debatten den 29.09.16 fortalte Leyla Hadic at Nikab har gjort henne fri fra motepress, skjnnhetspress og kroppspress. Jeg finner det svrt underlig at Nikab n skal brukes som et symbol p kvinnefrigjring. Frigjring er en intensjonell handling.  I alle forsk p frigjring er to sprsml gjeldende: 1) Hva det er en frigjr seg fra? og 2) Hva er det en frigjr seg til? Historisk sett vet vi at ikke alle frigjringskamper har vrt like heldige for menneskeheten. Tvert imot, noen av frigjringskampene frte til enda verre totalitre og menneskefiendtlige prosesser. De som blindt sttter den skalte frigjringsprosessen i bruken av slike plagg, har et manglende fremtidsperspektiv og har ikke spurt seg hvor dette skal ende opp.

Leyla Hadic, hennes medsstre som bruker Nikab og alle de som sttter hennes valg, vil gi storsamfunnet skylden for manglende inkludering. Dette er ansvarsfraskrivelse. Hvis en kvinne velger gjre seg ansiktsls, ekskluderer hun seg selv fra det sosiale rommet og mye av det som foregr i det. Enda mer alvorlig blir saken nr denne kvinnen blir tvunget til bli ansiktsls, ikke bare med makt, men ogs via sosialt press eller manipulering av hennes religise tro. Denne kvinnen blir frarvet massive muligheter for utvikling og psykologisk vekst, som kun skjer i samspill med medmennesker.

Har man undervurdert ansiktets betydning?

De som sttter bruk av Nikab har glemt en viktig ting: ansiktets betydning i kommunikasjonen. Ansiktet er beriket med mange sm og mellomstore muskler som er godt forsynt med nervefibrer. I et kompleks og fascinerende samspill mellom disse musklene og hjernen, uttrykker ansiktet mange forskjellige kommunikative signaler. Mennesket er utstyrt med spesielle hjerneceller; speilnevroner, som har som oppgave lese og tolke blant annet ansiktsuttrykket til en annen, en funksjon som er sentral for kunne sette seg inn i den andres psykologiske ststed. Denne prosessen er opphavet til det som kalles for empati. Ansiktsuttrykket til et medmenneske hjelper oss tune empatisk inn p henne og respondere adekvat emosjonelt. Ansiktsuttrykket til mor, for eksempel, spiller en sentral rolle i samspillet mellom mor og barn. Vi vet fra forskningen at barn begynner veldig tidlig lese ansiktets uttrykk hos voksne, en egenskap som blir med barnet videre i voksen alder.

Vi kommuniserer ikke bare med ord, men ogs med ansiktet og kroppen vr. Ansiktsuttrykket sier av og til mer enn tusen ord, gir oss hint om det usagte, gjr oss nysgjerrige p den andre. Nr en kvinne velger dekke ansiktet, stenger hun en viktig kommunikasjonskanal til sine medmennesker. Kommunikasjonen blir fattigere og mer forvirrende. Hun gjr seg uttrykksls, men frarver ogs andre muligheten til kunne forst og forholde seg til henne p et ikke-sprklig plan.

Nikab - den misforsttte frigjringen som hindrer integrering

Man kan ikke betrakte bruk av Nikab som en frigjring fra kroppspress eller motepress. Hvis en tror at bruk av Nikab er frigjre seg fra kroppspress, vil jeg heller svare at Nikab setter kroppen i et fengsel. Samtidig, hvis man vil unng oppmerksomhet mot sin kropp, som det ofte hevdes; s er det ingenting som vekker mer oppmerksomhet i vrt moderne samfunn enn en kvinne i Nikab, og hele argumentasjonen faller sammen. Nikab er et symbol p fornektingen av en viktig del av den mellommenneskelige kommunikasjonen. Nikab gjr kvinnen mimikkls og tar fra henne muligheten til delta i samspill med andre. Den som bruker Nikab utestenger seg selv automatisk fra en rekke sosiale funksjoner og muligheter.

Jeg vil sprre Leyla Hadic og de som sttter hennes valg og mener at dette er integrerende om flgende: hvordan kan en kvinne med Nikab arbeide som kirurg, psykolog, barnepleier, lrer, advokat eller politi? Bruk av Nikab og lignende klesplagg er uforenlig med alle typer yrker der det er ndvendig med mellommenneskelig kommunikasjon. Nikab er et massivt hinder for en fullverdig kommunikasjon mellom mennesker og kan aldri bli normalisert.

21 kommentarer
Ingrid De Long

Ingrid De Long

Stttes fullt ut! Det jeg synes er merkelig er at kvinner i islam skal dekke seg til "for ikke vekke mannens lyster". Hvorfor er det da tillatt for muslimer flytte til land der kvinner gr uten slr (i alle varianter)? Fr de ikke lyster av se p andre kvinner enn "sine egne"?

Godt lese en som har skjnt hva bruken av Niqab innbrer. Foreslr at han ta et kurs med landets universitets- og hgskolerektorer.

Helt enig! Dette burde aldri bli normalt. satt p spissen: det er ikke lov g naken, hvorfor skal det vre lov med det motsatte?

Hva med menn da? Det er da like mye mannegreier om klr, om vre pene, trente osv. Argumentet om niqab holder ikke p noen mter. Man br f kle seg som man vil, men vis iallefall ansiktet. Niqab er en provokasjon og skam mot vrt frie samfunn.

Denne damen har dmt seg selv til et liv p NAV, i den grad NAV er interessert i betale for teppetrollet srlig lenge. Ingen ansetter noe snt.

Nikab er ekskludere seg selv fra samfunnslivet her i Norge, her jeg bor kaller vi de "stoffmisbrukere".

Martin A. Engeset

Martin A. Engeset

I tillegg til alt det andre sg eg for nokre dagar sidan at ein i Iraland har konstantert samanhang mellom bruk av heildekkande plagg - faktisk innkludert hijab - og nokre misdanningar og sjukdomar. Dette hj bde kvinner, foster og babyar. rsaka er at for lite sollys nr fram til huda, s huda ikkje fr laga nok D-vitamin, med pflgande skadar og sjukdomar. Skaden vert forsterka ved at mange muhammedanarar har meir eller mindre mrk hud, og di mrkare hud, di meir sollys m huda ha for laga nok D-vitamin. Problemet er lite i land med intens sol, for der trenger slikevel mykje lys igjenom kleda, men i land med moderat solintensitet skjer ikkje dette.

Dette br sjekkast opp. Er det korrekt, br/m det takast med i eikvar vurdering. Ein er ikkje tent med t.d. barn som undig vert misdana - misdana pga. ein arkaisk overklasse skrytemote, importert til Mekka fr heidne Persia eller Syria, og som vart teken opp i Islam etter press fr Muhammed sin medarbdiar, Omar.

Huckleberry Finn

Huckleberry Finn

Jeg drmmer om den dagen Nav setter hardt-mot-hardt og kutter sttten til kvinner, som basert p egne valg, plasserer seg selv utenfor yrkeslivet!

Sprsmlet om mangel p D vitamin er viden kjent - og vitenskapelig kjent - i resvis

Skal NAV sttte slike niqab brukere fordi de ikke fr jobb, s kan de heller sttte de med flybilett til et land der dette er anerkjent. Da fr de samtidig litt mer praktisk kunnskap om ideologien og kulturen de fronter, som ser ut til vre p et minimum...

Jeg har absolutt ikke noe imot at kvinner gr i hijab, det fr de bare gjre for min del -Men nr det gjelder niqab kan jeg ikke fatte at dette er en sak engang. Her i Norge maskerer vi oss ikke! Tenkt situasjon: Hvis jeg som kvinne er p vei hjem fra byen, ser en i heldekkende plagg og niqab og regner meg som trygg siden dette tydeligvis er en kvinne. Men hva hvis dette er et rovdyr av en mann som har kledd seg ut for "g p jakt"? For de blir ikke bare identitetslse, de blir kjnnslse! Nordmenn gr ikke rundt med finlandshette, og dette burde ikke aksepteres!

Hva gjr disse fanatiske muslimske menneskene i Vesten.. reis til ett muslimsk land som Iran,Saudi Arabia, Kuwait etc.

der kan dere praktisere den forskrudde religionen deres i fred.

Dette er en god og avbalansert kronikk og viser godt det store sviket den selvutnevnet eliten i vesten gjr mot kvinner som er under det islamske ket.

Det er merkelig at de godtar patriarky, kvinneutnyttelse, hat, barnemisbruk og vold s lengde det er under paraplyen islam.

Hadde det vrt kristene, hinduer, shintoer etc. s hadde det vrt brettet ut i alle medier og kraftig fordmt.

Lizzie Efemie

Lizzie Efemie

Niqab er ikke frigjrende, men et latskapens plag for en kvinne som ikke vil jobbe eller se anstendig. Faktisk fra Saudi Arabia et plagg der bakteriene trives godt i. Bruk av velstende jder og prostituerte fr Muhammed tid..

Det er godt se at en med annen bakgrunn en norsk ( antar det ut fra navnet), tar til motmle mot denne galskapen.

At noen kan forsvare bruk disse plaggene er ubegripelig og m bero p noe som kanskje legene kan svare p.

svein andersen

svein andersen

gjmme seg bak tildekkende klr er ikke frigjrende fra noe som helst. Det betrakter jeg som et fengsel. Det er som pfre seg selv et apartheidsystem som skiller dem fra samfunnet. Integrert blir man aldri. Jeg vil i hvert fall ikke ha noe med levende neonskilt for den kvinnefiendtlige ideologien islam gjre. Islam er som nazisme, fascisme, kommunisme en ensrettet, militaristisk, udemokratisk fanatisk politisk idesystem.

P.A Sier at dette er ment for anonymisere. Selvflgelig har han rett. I Midsten kan man vel knapt forsvinne mer enn med en Nikab. Man er gjort om til et null, noens slave. Lydig og riktig pkledd. Bra vi har noen som fr sagt det.

Kan dere ikke bare la folk leve som de vil? Har dere s lite gjre at det bare m kritisere alt som har med islam gjre. G en tur i skogen eller noe snt

Shahram Shaygani er et menneske med flere utdannelser, som burde tilsige god innsikt i de problemstillinger samfundet innehar, han er en god man for samfunnet.

Men er samfunnet godt for os?.

Shahram gr som en udiskutabel sannhet ut fra at vi har et fullt fritt og rikt demokratisk samfunn som fremmer individuell frihet til alle +++++

Nikab er penbart blitt et symbol p undertrykkelse og fjentlig over for vestlige "fredselskendende" demokratier.

Jeg gr ut fra at i et hjem hvor det brukes Nikap ikke betyr at en kvinne gr med Nikab innen for de 4 vegge, kommunisere er mere end ansiktsuttrykk ++++++

At beskytte sig mot et sammfund som ikke eier respekt for individet men kun er interesert i det "Normale", likegyldigheter og klappe sig selv p skulderen hvor fantastiske vi er, snn et samfund er ikke lett at beskytte sig imot.

Hva gjr man da?, jo kanskje en Nikab, men hva kan alle vi andre gjre? Som ikke formr at beskytte os mot all det mentale sppelet vi bliver utsatt for hver dag 24 timer i dgnet.

En mental Nikab?. Vi sitter alle sammen i fengsel, det er bare ikke gtt opp for os enda men mageflelsen siger ofte noe annet og den burde vi kanskje lytte oftere til.

Det finnes mange mter at undertrykke p, vores vestlige kultur har rikelig med kompetanse innen det omrde, det er bare at stoppe opp og "Tenke", men det er jo ikke nskeligt, det har vi jo spesialister til+++++

Shahram sitter kanskje en dag over for en abstinent rusmisbruker med sin A4 blokk foran sig, fingertuppene lett mot hverandre og spr: Hva kan vi s gjre for deg i dag da?

Det er skremmende........

S mange asylskere fra Iran som er aktive p denne blogg siden. PR kte s det holder. Stakkars folk haha

Vi har kjempet for kvinnenes rettigheter og likeverd i mange r. Vi kan ikke g tilbake flere rhundre for tilfredsstille muslimer.

Skriv en ny kommentar