hits

Sekulre og ex-muslimer er viktige nye stemmer blant muslimene

 

I sin kronikk i Utrop den 14.10.16 beskylder Majoran Vivekananthan organisasjonene SSI (Senter for Sekulr Integrering), LIM (Likestilling, Integrering, Mangfold) og norske ex-muslimer for drive med inkonsekvent religionskritikk. I en tidligere kronikk i samme publikasjon, kaller han lederen og nestlederen for organisasjonen Ex-Muslims of Norway; Cemal Knudsen Yucel og Lily Bandehy for antimuslimer. Majoran Vivekananthan representerer en gruppe mennesker i vrt samfunn som er velmenende, har idealistiske ml og er opptatt av og reagerer p urettferdighet, diskriminering og minoriteters rettigheter. Jeg har respekt for ham og hans idealistiske/humanistiske holdning. Jeg tror likevel at han med sin defensive og proteksjonistiske holdning gjr muslimene som gruppe en bjrnetjeneste.

Frykt som drivkraft

Jeg antar at Majoran Vivekananthans kritikk er drevet av frykt. Jeg antar at han frykter kning av hat, i verste fall vold mot muslimer i Europa. Mohamed Abdi, skribent og aktivist foreslo en nasjonal handlingsplan mot muslimhat i sin kronikk i Morgenbladet den 14.10.16. Abdi varsler om en kende tendens til hatkriminalitet mot muslimer i Europa og USA. Jeg skal ikke benekte at negative holdninger mot muslimer som gruppe har dessverre kt i Vesten, men p den andre siden synes jeg Europa spesielt har vist enorm toleranse mot sine muslimske befolkninger s langt. Hvis vi skal snakke om muslimhat, vil jeg heller si at det verste hatet mot muslimer foregr i en rekke land med islam som politisk styresett. Jeg er likevel bekymret over polariseringen og det negative fokuset p muslimer som gruppe i Europa og Norge. Historien viser at minoritetsgrupper kan i visse situasjoner bli utsatt for hatprojeksjoner som kan ende opp med katastrofale flger. Jdene var en gruppe som fikk en slik skjebne i vr moderne historie. Jeg deler Abdis og Vivekananthans bekymring, fordi da jdene ble sendt til konsentrasjonsleirer, skilte ikke nazistene mellom ortodokse og sekulre jder; jde var jde. Det er klart at jeg som ogs har muslimsk bakgrunn frykter en slik utvikling i mitt nye hjem Norge.

Identifisering med muslimene

Jeg, p lik linje med Abdi og Vivekananthan har en sterk medflelse for muslimer, bde i Norge, men ogs i verden. Jeg synes de har lidd altfor mye. Jeg har selv muslimsk bakgrunn og har muslimer som venner og slektninger. Jeg blir fryktelig trist nr jeg ser muslimer bli drept i Irak, Afghanistan, Iran, Syria og Palestina. Hjertet mitt blir knust nr jeg ser muslimske barn som grter eller er i sjokk etter et rakettangrep. Jeg, som definerer meg som humanist og har en muslimsk bakgrunn, identifiserer meg sterkt med disse menneskene. Jeg kan forst det brennende engasjementet og behovet for ta muslimene i forsvar.

Forsvarsposisjon ker frustrasjonen

Nr Abdi referer til kende hatkriminalitet mot islam i sin kronikk, spr han seg ikke hvorfor hatet har kt i de senere rene. En vanlig tankegang har vrt at ekstreme og voldelige handlinger fra muslimer har skylden. Jeg har en tilleggsforklaring: jeg tror at ekstreme muslimfiendtlige tanker og krefter livnrer seg av konservativismen som er i ferd med ke og spre seg blant muslimene i verden. Stadig flere, mer synlige og overdrevne praksiser og skikker blant muslimer er ikke et norsk fenomen, men en global bevegelse. Det er blitt viktigere og viktigere for muslimer flest vre gode muslimer, og mange tror at en konservativ og streng praktisering av islam betyr det samme som vre en god muslim. vre muslim er for noen blitt s viktig at de har sluttet se p hva slike overdrevne praksiser medfrer og hvilke konsekvenser det har for muslimene som gruppe. Nr Abdi og Vivekananthan forsvarer bruk av hijab og burkini i religionsfrihetens navn, ser de kun p det enkelte tre. Jeg ber dem om ta en titt p skogen. Det forsvare absurde og overdrevne skikker og tradisjoner fordi man er redd for polarisering eller har sterk medflelse for en gruppe, har gjort vondt verre for muslimer. Hijab har blomstret opp blant muslimske kvinner og er etter min mening blitt til en helt overdreven praksis. Barnehijab og Burkini til barn er nye fenomener som etter min vurdering er fullstendig absurde og upassende. Jeg vet at bde Abdi og Vivekananthan er oppgende og intelligente mennesker, men jeg er redd for at de, uten egentlig nske det, sttter konservative religise krefter og svekker nytenkning og reformasjon blant muslimer. For meg er dette en utviklingshemmende kjrlighet. Kjrlighet og medflelse skal vre vekstfremmende, men i dette tilfellet vil kjrligheten kvele livsbejaende krefter blant muslimer.

De nye sekulre stemmene gir mer farge i et svart/hvitt debattklima

Om man er enig eller uenig med disse nye sekulre og ex-muslimene er n sak, men disse stemmene kommer som en frisk bris inn i et innestengt rom. Disse menneskene viser til storsamfunnet at det finnes mange mter vre muslim p, at muslimene er en heterogen gruppe som ikke kan generaliseres. Enda viktigere, utfordrer denne gruppen konservative og regressive krefter internt blant muslimene. I denne tiden og paradoksalt nok, er disse stemmene viktige mot muslimhat. Mye viktigere enn det mange muslimer tror og viktigere enn noen religise muslimer som insisterer p en overdreven praksis av sin tolkning av islam. Amal Aden som kaller seg homofil muslim, Lily Bandehy og Cemal Knudsen Yucel som kaller seg ex-muslimer, Walid al-Kubaisi og undertegnede som kaller oss kulturelle muslimer, Shakeel Rehman som kaller seg menneskerettighetsaktivist med muslimsk bakgrunn og Mina Bai og Mahmoud Farahmand som kaller seg sekulre muslimer er alle viktige stemmer og det som er felles med disse stemmene er at de er p en eller annen mte knyttet til islam. Selv om at vi har en skarp (av og til for skarp) tunge, har vi klart f fram et mer fargerikt bilde av muslimer i Norge, som uten tvil vil komme alle muslimer til gode. Derfor burde Abdi, Vivekananthan og alle andre som opplever oss som ubehagelige brkmakere se p oss med nye briller. Kanskje er det nettopp vre stemmer som kan bidra til dempe den kende skepsis (og i verste fall hat) mot muslimer.

2 kommentarer

Enda et tankevekkende og klokt innlegg fra Sharam Shaygani!

"Nr Abdi og Vivekananthan forsvarer bruk av hijab, burkini og barnehijab i religionsfrihetens navn, ser de kun p det enkelte tre." Jeg har ikke forsvart barnehijab. Du m ikke tillegge meg meninger jeg ikke har.

Skriv en ny kommentar