hits

Mange innvandrere med muslimsk bakgrunn serverer/spiser svin og serverer/drikker alkohol

Sylvi Listhaug, vr nvrende innvandrings- og integreringsminister, skrev flgende p sin facebookside den 18.10.16:

Jeg mener de som kommer til Norge m tilpasse seg samfunnet vrt. Her spiser vi svin, drikker alkohol og viser ansiktet vrt. Man m innrette seg etter de verdier, lover og regler som er i Norge nr man kommer hit. Lik og del!

Listhaug har senere forklart seg at det hun mente med sitatet var at innvandrere som kommer til Norge m tilpasse seg det norske arbeidsmarkedet, og m tle servere alkohol og svin. 

Uheldig retorikk forverrer polariseringen i integreringsdebatten
Vi tenker ofte slik at sprk er et middel for kommunikasjon. Det vi glemmer er at sprk kan pvirke, av og til definere virkeligheten. Sprk vil ogs avslre hvordan vi oppfatter virkeligheten rundt oss. Nr jeg leser dette sitatet fra vr innvandrings- og integreringsminister, ser jeg at hun har et bilde av innvandrere som en gruppe som i utgangspunktet ikke vil eller ikke er motivert til tilpasse seg samfunnet vrt. Siden hun bruker ordet m, antyder hun at her m denne motvillige gruppen tvinges til tilpasningen. Listhaug forteller om et svart/hvitt Norge.

Sannheten er jo langt ifra dette og mye mer nyansert. Det finnes mange etniske nordmenn som hverken drikker eller spiser svin og mange innvandrere med muslimsk bakgrunn som bde drikker alkohol og spiser svin. Det finnes ogs mange innvandrere med muslimsk bakgrunn som serverer alkohol og svin. Det er likevel ikke det konkrete, men det symbolske som er viktig her. Underteksten til en slik retorikk blir: Nordmenn (som spiser svin, drikker alkohol og viser ansikt) er de frigjorte og innvandrere (som ikke spiser svin, ikke drikker alkohol og dekker ansikt) er de som ikke er frigjorte.

De, som to grupper, str imot hverandre. Den ene gruppen (nordmenn) som representerer frihet, m overvinne innvandrerne (som er de ikke-frigjorte). Med en slik retorikk, berrer Listhaug den universelle myten i vr kollektive psykologi: Kampen mellom det gode og det onde, lyset mot mrket og frihet mot tyranni. Denne myten har en psykologisk sannhet og vekker sterke emosjoner i oss. Den sveitsiske psykiateren, Carl Gustav Jung, viser hva slags enorme krefter myter brer med seg i vr psykologi. Vi vet at kreftene til disse mytene kan fort brukes for vinne politiske saker.

Jeg har en innvending til siste delen av setningen: vise ansikt. Her setter Listhaug et overdrevet og diskriminerende klesplagg, niqab, i sammenheng med innvandrere som en gruppe, for forsterke sitt bilde av innvandrere som ufrie, underutviklede individer. I realiteten vet vi at niqab brukes av et ftalls kvinner i Norge og bruk av den blir kritisert av mange innvandrere med muslimsk bakgrunn internt. I siste setning av sitatet, antyder Listhaug igjen at vi, innvandrere, m innrette oss etter verdier, lover og regler som er i Norge. Siden hun igjen bruker ordet m, tolker jeg det slik at hun har et ubevisst bilde av oss, innvandrere med muslimsk bakgrunn, som hverken vil eller er i stand til forst norske verdier, lover og regler. Derfor er det ndvendig med velmenende og velbegrunnet tvang.

Norske verdier eller sekulre verdier?

Jeg antar at vr innvandrings- og integreringsminister nsker fremme integrering av innvandrere i Norge. Jeg kan for det frste forsikre henne om at det er mange innvandrere med muslimsk bakgrunn som nsker det samme. Jeg er skeptisk til bruk av ordet norske verdier, fordi dette er et begrep som er forvirrende. Hva mener man egentlig med det? Hvor finner jeg, som innvandrer med muslimsk bakgrunn de norske verdiene? Er de statiske og konstante eller flyktige? Er de like uansett hvor i Norge man bor?

 

Jeg bruker bevisst begrepet sekulre verdier i denne debatten, som er universelle idealer for en del mennesker i verden med ulik religis og etnisk bakgrunn. Disse verdiene handler om ytringsfrihet, demokrati, likestilling, frihet til velge sin livsstil og atskillelse av stat og religion (spesielt nr det gjelder rettssystemet og utdanningssystemet). Jeg som innvandrer med muslimsk bakgrunn, hadde bevissthet om disse verdiene som tenring fr jeg kom til Norge.

Jeg elsker Norge fordi som nasjon har Norge klart implementere disse verdiene mye bedre enn mange andre stater. Dette er en av mange ting som gjr Norge til et flott land bo i. Jeg kan forsikre innvandrings- og integreringsministeren om at mange innvandrere med muslimsk bakgrunn str bak og sttter disse verdiene. De som ikke gjr det eller ikke har gjort det, blir stadig mer utfordret av sekulre krefter internt. 

Hvis innvandrings- og integreringsministeren vr nsker fremme integreringen i Norge (og jeg tar det som en selvflge at hun gjr det), tillater jeg meg komme med et rd til henne:

Bruk et sprk som er inkluderende, sttt de sekulre stemmene blant innvandrere og vis med dine uttalelser at de sekulre verdiene og rammene er det som trengs for at vi, som nasjon, kan leve sammen til tross for religise, kulturelle og etniske forskjeller.

Jeg nsker henne lykke til videre i denne jobben.

 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar