hits

Frene til reformasjon finnes allerede i islams historie

 

 

 

 

 

Omslaget til det frste bindet av bokserien Vestens Idhistorie, publisert av forlaget Cappelen Damm, som er skrevet av Christine Amadou, bestr av et bilde fra Thomas Le Mysier, som levde p midten av 1300-tallet. Denne illustrasjonen er en av tolv illustrasjoner til et filosofisk verk av Ramon Llull (1232-1316) fra Mallorca som skildrer angrepet p falskhetens trn. P dette bildet ser vi Aristoteles som en ridder sittende p hesten Ratiocinatio (fornuften). Litt lengre bak i bildet finner vi en annen skikkelse, den muslimske filosofen Ibn Rushd eller Averroes (1126-1198) som sitter p hesten Imaginatio (fantasien). Han er holdt tilbake med reimer av en kardinal og sier: Sokrates er meg kjr, men sannheten er meg enda kjrere!

Var 11. september et vendepunkt?

Da jeg kom til Norge i 1988, var det ingen stor debatt om islam og muslimer. Jeg kan huske at det var f kvinner som gikk med hijab p gatene i Oslo, men ingen barn med hijab. Niqab hadde jeg bare hrt om, aldri sett noen kvinner hverken i Iran der jeg kom fra eller i Norge. De ftall kvinnene som gikk med hijab vekket ikke noe stor oppsikt. Muslimene som en minoritet hadde levd i Norge helt fra 70-tallet, men debatten handlet p slutten av 80-tallet og begynnelsen av 90-tallet om innvandrere og innvandring til Norge, ikke muslimer. Jeg husker Arne Myrdal og hans organisasjon FMI (Folkebevegelsen Mot Innvandring). Jeg husker at p slutten av 90-tallet fikk innvandrere med muslimsk bakgrunn mer oppmerksomhet. Jeg husker Carl I. Hagen og hans retorikk mot innvandrere fra muslimske land, men fortsatt langt ifra den debatten vi ser n. Det var ingen debatt om hijab, niqab, burkini eller barnehijab. S kom 11. september og retorikken endret seg raskt. Muslimene og islam kom mer i fokus. Amerikanerne, sammen med en rekke vestlige land, gikk til angrep p Afghanistan den 07.oktober 2001, som svar p terroren. Jeg husker da at de muslimske ekstremistene begynte snakke om Vestens korstog mot islam. Jeg spr meg selv; var det da vi muslimene ble enda mer muslimer? Var det da vi mistet vrt mangfold og ble samlet under flagget islam som en gruppe? Og hva slags islam var det som samlet oss?

Jeg husker at det var en tendens i debatten til definere oss muslimer som en gruppe, en primitiv, underutviklet, usivilisert masse, som var infisert med vold, terror og primitive flelser. Jeg husker hvor urettferdig det fltes for meg da, som p ingen mte kunne akseptere slike karakteristika av meg selv eller de muslimene jeg kjente rundt meg. Jeg husker ubehaget og jeg lurer p om det var noe som gikk galt med oss muslimer da? Vi ble enda mer opptatt av islam og det ble viktigere vre muslim for oss. Det ble mer hijab, flere mosker og mer koranlesing. Det virket slik at muslimene sa til verden: -Se vi er en sammensveiset gruppe, vr nasjonalitet og kulturelle arv er mindre viktig, det viktigste er at vi er muslimer. Ble vi engstelige eller sinte, eller begge deler, nr vi merket skiftet i retorikken, nr en rekke andre muslimske land ble angrepet av vestlige styrker, nr vi s alle bildene av de sivile muslimer som ble drept, nr folk i Europa ble mer skeptiske til oss, nr vi s at Palestina-Israel konflikten ikke ble bedre, osv.? Vi mtte finne p noe som kunne hjelpe oss mot denne kollektive angsten. Vi skte trst i religionen vr selvsagt. Da ble vi sammensveiset som en muslimsk gruppe. Kanskje vi tenkte slik; nr europeerne ikke vil ha oss, s holder vi sammen som muslimer. Men hvilken islam skte vi oss til?

Islamismens drmmesituasjon

Var ikke det post 11.septembriske klima en drmmesituasjon for islamismen som representerte politisk islam? Islamistene har alltid drmt om et stort, forent muslimsk samfunn; ummah. Ettersom muslimene flte seg avvist fra Vesten, fra demokratiet, og siden muslimene hadde mer enn noensinne behov for en gruppementalitet, kunne islamismen komme med sine budskap, symboler, sosiale bidrag, tilbud om gruppetilhrighet og drmmen om en islamsk stat, og til og med herredmme over verden en dag i fremtiden. Gikk vi muslimer i en felle? Gikk Vesten i en felle? Ble vi manipulerte til en forsterkende og destruktiv polarisering? Muslimene ble enda mer muslimer, Vesten ble enda mer engstelig for muslimene som n var enda mer muslimer og prosessen fortsatte videre; velkommen til polariseringsspiralen! Hvis det er frykt og hat som driver oss til vanvidd, s vil jeg si, som psykiater, at frykt og hat svekker tenkning og refleksjon. De krever handling, ikke tenkning. Det paradoksale er at motgiften til frykt og hat er tenkning.

Islamsk korstog, ikke mot Kristendom og Vesten, men mot falskhetens trn

Bildet fra Le Myesier har s mange viktige budskap til oss muslimer. I dette bildet frer Ibn Rushd sammen med Aristoteles og Kirken en kamp mot falskhetens trn, i jakt p sannheten som er fanget i trnet. Ibn Rushd, sammen med en rekke andre muslimske filosofer, stod for en retning i islam som appellerte til fornuft og tenkning og ikke bare religise overbevisninger. I motsetning til Al Ghazali (1058-1011) som la vekt p overtro og penbaring i islam, snakket Ibn Rushd om innsikt, fornuft og tolkning, men ogs bruk av kreativitet og fantasi for kunne komme til det sanne. Tapte fornuften terreng mot overtro i muslimenes historie? Var dette tapet utgangspunktet for Hanbali retningen, Wahabisme, Salafisme og andre bokstavtro retninger innenfor islam? Hvis vi kunne reise tilbake i tid til de frste rene etter 11. september 2001, hva kunne vi muslimene ha gjort annerledes? Muslimene skte seg tilbake til sin historie, sine rtter, som en forstelig reaksjon p sjokket, men ble vi lurt av islamistene? Fikk de oss, muslimer, til satse p de bokstavtro skolene, overtro og imitasjon (Taghlid)? Burde vi hente Ibn Rushd, Avecina, Rumi, Hafez, Khayam og en rekke andre muslimske stortenkere som la vekt p nytolkning, nyskapning, fornuft, utvikling, toleranse og kjrlighet istedenfor? Kan de, sammen med de vestlige opplysningsfilosofene, bli vre riddere i korstoget mot falskhetens trn?

Jeg avslutter her med et dikt fra Hafez, den persiske poeten fra 1300-tallet. Diktet er hentet fra boken Hafez, I vinens speil, oversatt av Masha Vahdat og Erik Hillestad.

vinbrer! Send begeret rundt og by meg drikke
for kjrlighet som flt s lett har mtt motstand

Farg bnneteppet med vin, om den gamle vise mesteren byr deg,
For vandreren er ikke uvitende om stadiene p veien

 



 

20 kommentarer
Judas Iskariot

Judas Iskariot

Et problem med islam er at dem sier at det er helt ok lyve til "ikke-troende". S alt s kommer der i fra skal betraktes som lgn.

Martin A. Engeset

Martin A. Engeset

Eg er ein av dei ikkje alt for mange som har sett meg inn i Koranen - og reagerar med avsky og gru: Ein religion som bygg p ei "heilag" bok s full av faktafeil og andre ikkje-religise feil (over utrulege 2ooo - sj td. "www.1000mistakes.com") at den ikkje kjem fr nokon gud. Forsterka av 650+ punkt i boka s uklare, at ingen gud brukar s uklart sprk i si heilage bok. Og ei "heilag" bok som har over 300 glorifiseringar av krig mot og drap og undertrykking av alle ikkje-muhammedanarar + like mange oppmoingar og ordrar til det same. Pluss over 900 punkt med stort sett nedsettande merknadar om alle ikkje-muslimar.

Mao. ein sterkt apartheidisk og undertrykkande "religion" det ikkje str nokon gud bak, men der - iflg. vetskapen - 2,5% av 1,6 milliardar truande, er s truande at dei er eller kan verta aktivistar, krigarar eller terroristar. Dette utgjer 40 millionar potensielle - men eg understrekar at dei fleste berre er potensielle enno - terroristar, etc. Terroristar for ei moralkode og eit menneskesyn vi langt p veg ynskjer oss frbedde, og for ein religion alle feila i Koranen provar det ikkje str nokon gud bak. Vi har ikkje bruk for slike innvandrarar - sj p kva som hende i Indonesia i si tid, og p stande muhammedanske ordrar om at dei skal ta makta nr dei kan.

P den andre sida har eg opphalde meg s mykje i muhammedanske land og mtt s mange muhammadanarar - korrekt namn i og med Koranen ikkje kjem fr nokon gud - at eg er fullt klar over at dei aller fleste muhammadanarar er akkurat like mykje mennesk som andre.

Men det er urd for oss vita kven av muhammadanarane er/kan verta farlege.

S kva gjer vi? 2,5% av alle tilhengarar av ein oppdikta krigsreligion, kan trass alt gjera mykje skade - no og/eller i framtida - - - og vi har born vi ynskjer alt vel.

Ein kan heller ikkje glyma at urlegdom er sterkt innbaka i Islam - al-Taiya, Kitman, Hilah og vers som 2/225, 5/89, 16/91, 66/2 om bruk av lovleg urlegdom og til og med brot og misbruk av ord og sjlv eidar. S kva kan vi tru av kva muhammedanarar og Islam seier?

Likevel: Eg er fullt klar over at dei fleste muhammadanarar er like mykje menneske som andre.

S kva gjer ein? Bortsett fr at sterk skeptisisme er naturleg pga. tekstene i Koranen, ordrane om at alle ikkje-muhammedanarar skal undertrykkast eller verre, og pga. valdsmoralen ein ser fr for mange muhammedanarar.

Martin A. Engeset

Martin A. Engeset

Eg kan i tillegg nemna den vesle boka "Muhammad lying in the Quran" (Amazon), som listar opp 100 punkt i Koranen (og seier lista ikkje er komplett), der Muhammed klart lyg i den psttt heilage boka.

Mange muslimer blei nok enda mer "muslimske" etter 11.september... S kronikkforfatteren mener at jo MINDRE muslimske muslimene er, jo bedre? Vel, DER er jeg i det minste 100% enig med han!! ;-)

Enten er man muslim eller s er man det ikke. Skjnner egentlig ikke sprsmlet du stiller, " blir man mer muslim etter vestens korstog mot islam ". Fler du her prver dytte skylden for at muslimer blser mennesker til h...over p vestlige land med alle sprsmlene du litt snedig stiller. For min del er jeg d...lei av lese hvordan muslimene bryter seg fram i det norske samfunnet med all slags krav vi nordmenn skal akseptere. Mitt hjemland Norge er blitt et utrivelig sted etter at vi pnet drene p vid gap for muslimer. Beklager, men det finnes ingen unnskyldning i dine sprsml for hvordan muslimer oppfrer seg!

Nr det i dag sies at det br ordnes med eget banksystem for muslimer, med rentefrie ln....s er det en merkelig funksjon. Det er ikke noe som er normalt i Vestlige land....hvorfor skal da dette legges til rette for? Nr noen flytter til et vestlig land, er landets regler norm, ikke innflytterens!

Dessverre, Shahram Shaygani, s lenge enhver muslim som flger islam, har sitt fellesskap knyttet til koranen, m vi, skalte vantro, forholde oss til den krigserklringen som er nedskrevet i boken og forberede oss p den!

Nei, det er dessverre ikke snn det fungerer for muslimer. Dess mer makt man gir dem, dess mer frimodig blir de. De lufter sine tanker/meninger for teste hvor srbart det norske samfunnet er, de har funnet ut at det er veldig srbart. Da setter de p hyeste gir og kjrer p, med god hjelp av feminister/ateister p venstresiden som opptrer som bller mot de fleste som ikke er enig.

S hva skjedde? Jeg hrte ogs om Myrdal og disse srlendingene som var idioter. Det som dessverre har skjedd er jo at de har ftt rett. Innvandringen til Norge slik den er i dag frer ikke noe positivt med seg. Den har blitt et pengesluk hvor muslimer hevder sin rett til ikke jobbe for det strider mot deres religion. N skal de ha egne type ln uten renter og det er vi som skal betale for det. Vi huser utrolig mange i et av verdens dyreste steder bo og betaler for dem samt at det vi fr tilbake er srkrav og usikkerhet. Hvis vi hadde vist for 20 r siden hvordan det har blitt p st-landet n, og hvordan det ser ut i Sverige hadde vi stttet opp om Myrdal den gangen i langt strre grad. Og hvem sttter vi om nye 20 r? Vi ser pensjonene blir ofret for asyl. Vi ser trygghet blir ofret for religion. Vi ser demokrati blir ofret for emokrati og krav om srbehandling av grupper som ikke vil tilpasse seg. Og den eneste gruppen som ikke vil tilpasse seg er muslimer og det er omtrent det eneste som kommer av asylskere. Er det p tide droppe retten til ske asyl?

Anne K.Hansen

Anne K.Hansen

Er s lei av Islam,Islam,Islam overalt. Provoserende hvor stor plass Islam tar i det offentlige rom. Er vi virkelig i Norge,en kan jo lure pga av forskjellsbehandlingen som foregr.Visse politikere, grupper og de andre naive dumsnille som gjr knefall for denne ukulturen forandrer Norge til et meget utrivelig sted vre for nordmenn.

Stopp srordninger for muslimer og la de p forhnd ta valget om la seg integrere etter norske lover,regler,kultur osv eller returnere.Det er ingen tvang bo i Norge.

Giovanni Acuto

Giovanni Acuto

islam was an enemy of europe from the start.

and you should read more history if you think the crusades was an attack on muslims.muslims just whine about the wars they lost ,the ones they won are glorified

and what about the embassy bombings in 98? this shit didnt start on 911

Anne, blir faktisk drlig av hva vre folkevalgte har gjort mot befolkningen i " godhetens navn ". De har med god hjelp av grupperinger i samfunnet, som etter krigen ville blitt sett p som visse personer man ikke vil assosieres med. Islam skal pyntes p, men man kan ikke pynte p utsiden nr innsiden er r... Islam i dette landet er og blir en katastrofe. Kristenheten er kastet p dyngen, verdiene som fulgte med likes. ALT ligger pent for islam om ikke den norske befolkning vender om fra det de kaller eventyrfigurer. Kanskje p tide at Norge fr kjenne litt p hvordan virkelig fattigdom kjennes, og stiger ned fra sine hye hester. Scenario: Strmmen svikter, ( den som gjr at man kan ta handle/ta ut penger/ fylle drivstoff p bilen, ( stakkars el-biler da ). Er det noen som tenker p ta forholdsregler?

Kjre Muslimske bloggere! Hva gjr dere for pvirke endring av de arkaiske lover og regler som gjelder for det store flertallet av Muslimer i verden. Fedre og brdre kan drepe sine dtre og sstre hvis de er sammen med menn som ikke er akseptert. Kvinner i Oslo blir angrepet av Hijab politiet hvis de ikke gr med sjal. Unge ugifte kvinner fr 20 piskeslag hvis de str for nrme sin kjreste i det offentlige rom.

jeg spurte en Muslim som har bodd lenge i Norge, som gr regelmessig i sin Moske, og som jeg tilfeldigvis treffer iblant hva han synes om denne praksisen. Han svarte at det er jo loven! Men som Muslim tar du ikke avstand fra disse groteske og avskyelige handlingene spurte jeg. Det er jo loven, var svaret. S du aksepterer alts dette, sier jeg. Det er jo loven sier han igjen og gr fra meg.

S igjen kjre Muslimske bloggere, dere har en stor jobb gjre i de norske Moskeer.

Nr man ser hvor mye makt skam og politisk korrekthet har over sekulre Nordmenn kan man lett tenke seg til hvor mye makt Islam har over muslimer.

PK galskapen har vi hatt i noen tir, Islam har hold p i 1400 r.

Reformere Islam? Lykke til!

Jau, eg tykkjer me lyt verte so varme og inkluderande som samfunn at me vedtek at alle snne muslingar og islamistar lyt fengje dei rentefrie lna dei krev, og at Onkel Stat lyt dekkje renta p desse. For f rd lyt han auka skattane og gje hgare rente p dei lna alle me andre hev. For me er jo berre ofslege kvite rasistar i alle hve, sann. Jau!

Dere norske som mener at det er n utrivelig bo her n kan bare dra til et annet land dere:)

Jon Emil Kvalsund

Jon Emil Kvalsund

Shaygani skriver "Fikk de oss, muslimer, til satse p de bokstavtro skolene, overtro og imitasjon (Taghlid)? Burde vi hente Ibn Rushd, Avecina, Rumi, Hafez, Khayam og en rekke andre muslimske stortenkere som la vekt p nytolkning, nyskapning, fornuft, utvikling, toleranse og kjrlighet istedenfor? Kan de, sammen med de vestlige opplysningsfilosofene, bli vre riddere i korstoget mot falskhetens trn?"

Det som slr meg er hvorfor det som str i Koranen ikke er godt nok?

Shaygani nevner ovenfor ord som nytolkning, nyskapning, fornuft, utvikling, toleranse og kjrlighet, er jo ikke akkurat gjennomgangs temaet i Koranen.

P bakgrunn av hva som str i den boka tror jeg man kan skyte en hvit pil etter en islamsk reformasjon.

Frene til muslimsk reformasjonen?

Det hres fint ut, men det er nok bare ordspill for de som har satt seg inn i ideologien Islam.

Siv Jensen traff nok spikeren bedre en ho var klar over, nr ho uttalte at Islam er en ond ideologi.

Reformasjonen av kristendommen, kom ved at Luther p 1500 tallet, s at katolikkene hadde s mange tillegg at det ikke lignet p originalen. Og det viste seg at originalen var bedre enn tillegg og kopier. Men reformere Islam er g stikk motsatt vei. Gr en moderat muslim dypt inn i de islamske skrifter s blir han mer lik Muhammed, og mer voldelig, og mer lik I.S.

Muhammed kom rundt r 620 ridende inn i Mekka med en stor hr til hest, og de holdt opp svarte flagg inngravert straff / hevn, etter ha tatt landsby etter landsby med plyndring, voldtekt og skjre over strupen p de som ikke ville omvende seg til hans nye lre / ideologi. Her har Boko Haram og I.S. hentet inspirisjonen sin fra med sine svarte flagg.

Et poeng som veldig sjelden nevnes, ikke bare i diskusjonen rundt islam men ogs andre religioner, er religionenes negative pvirkning p konomisk og kulturell utvikling. Vi s det veldig tydelig i Europa da kristendommen utslettet 1.500 rs kulturell og vitenskapelig utvikling av grekerne og romerne og frte til at tiden fra 400-1500 i etterkant er blitt kalt the dark ages og p samme mte klarte Al Ghazali f overbevist lederne i Bagdad at matematikk var djevelens verk og at all vitenskap mtte forbys. Resultatet ser vi veldig klart i dag, der muslimske land, til tross for forholdsvis velordnet statsstruktur, er blant de fattigste i verden. Eneste veien til et vellykket konomisk samfunn er gjennom en sekulr grunnlov og et pluralistisk demokrati. Siden muslimske land fortsetter med la religionen styre alt vil eneste veien for muslimer til ha konomisk og akademisk fremgang vre flytte til et land som Norge som oppfyller disse kriteriene. Islamske land produserer samlet frre vitenskapelige arbeider p 1,3 milliarder innbyggere enn Spania med 40 millioner gjr alene og har produsert 3 nobelprisvinnere i vitenskapelige fag, og der vinnerne kommer fra det sekulre Tyrkia, sen sekulre islamske retningen Ahmadiyya samt en fra den Egyptiske overklassen som aldri har vrt spesielt religis. Skal land som Tunis, Pakistan og Jordan f konomisk vekst s er det frste de m gjre fjerne alt som har med religion gjre fra styre og stell og la det vre noe folk holder p med hjemme p privaten.

kjell heggebakk

kjell heggebakk

Boken: islam og terrorisme br leses av alle." Mark Gabriel"professor ved et av de tyngste universitet i Egypt fikk fle p kroppen da han begynte stille sprsml.

Han klarte rmme ,etter flere drapsforsk , til Srafrika. Han tar for seg islam fra begynnelsen av og forklarer vers for vers hva det hele gr ut p og det er virkelig skremmende lesing.

Skriv en ny kommentar