Frykt og forsvar ødelegger for muslimer

Debatt om integrering under Nettavisens konferanse. Fra venstre Anne-Cecilie Kaltenborn, Sylo Taraku, Shahram Shaygani, Bardhec Ademaj og Jon Hustad. Foto: Paul Weaver/NA Bilder

Waqas Sarwar skriver et innlegg den 17.02.17 i Utrop der han går til frontalangrep mot sekulære muslimer og eks-muslimer. Han bruker en velkjent strategi, som er å svartmale de kritiske stemmene fra muslimske miljøer og bruke deres etniske/nasjonale bakgrunn (for eksempel eksil-iranere) for å definere dem ut av debatten. Sarwar har ikke fått med seg at det ikke er bare eksil-iranere som er med på en spennende sekulær bevegelse i Norge, men også folk fra en rekke andre nasjonaliteter, inkludert etnisk norske, som er i ferd med å melde seg på. Han har en nedlatelende tone i hele kronikken sin, kaller oss «selverklærte sekulære» og mener at vårt motiv er et inngrodd hat mot islam. Hele innlegget hans for meg virker som en kombinasjon av hersketeknikk, offerrolle mentalitet og forsvarsposisjon, som er en gammel og kjent strategi som er brukt mot sekulære muslimer. Han kommer med en gjentagelse av samme mantra:

Kritisk tenkning om praksisen av islam er lik «islamofobi» og fører til økende hat mot muslimer som er en sårbar gruppe i Vesten.

Underteksten er:

Ikke snakk om ukultur, menneskerettighetsbrudd og krenkelse av sekularismen, fordi hvis du gjør det er du islamofob og rasist.

Frykt
Bak kronikken til Sarwar lukter jeg frykt. Frykt for at det har kommet nye stemmer fra innvandrermiljøet som er annerledes. Stemmer som konfronterer konservatisme og regressive krefter, samt ukultur som har fått lov til å vokse nesten uhemmet i navnet av toleranse og respekt for religion. Frykt for kvinner med muslimsk bakgrunn som opponerer mot patriarkalske og diskriminerende tradisjoner, sier nei til sosial kontroll og æreskultur og ikke lar seg skremme til taushet, til tross for trakassering og uthenging i sosiale medier. Frykt for at disse sekulære stemmene nå får oppmerksomhet i Norge, også fra politiske partier, ikke bare på høyresiden, men også venstresiden. Frykt fordi disse sekulære stemmene er i ferd med å opplyse samfunnet om at ikke alt som står nedskrevet i religionen og som defineres som «kultur» skal respekteres. Frykt fordi det er flere og flere på venstresiden av politikken som begynner å innse at man må forsterke sekularismen og dempe islamismen for å oppnå en bedre fremtid i Europa.

Forsvar som ryggmargsrefleks
Sarwar skriver at konferansen til Nettavisen med tittel Islam. Innvandring. Ytringsklima, som ble arrangert den 15.02.17 var en skivebom. På denne konferansen ble temaene islam, innvandring og ytringsklima diskutert på en saklig og balansert måte. Jeg var ikke enig i alt som ble sagt på denne konferansen, men det er akkurat poenget. At man kan tåle å lytte til det man ikke er enig i, uten å gå til angrep og innta forsvarsposisjon.

Denne konferansen var etter min vurdering en historisk begivenhet for Norge. På denne konferansen tok man opp de ømme punktene som har skapt berøringsangst altfor lenge. Ikke overraskende slår Sarwar på stortrommen og skriker av smerte. Hvorfor? Fordi her våger man å debattere tema som Sarwar helst ikke vil ha noe oppmerksomhet på.

Det Sarwar ikke ser, er at når en tanke, religion eller ideologi blir hermetisert og ikke blir eksponert for dagslyset, begynner den å mygle innvendig. Tanker og meninger som ikke slipper inn kritiske stemmer, utvikler seg til absurde og bisarre idéer. De han nedlatende kaller for «selverklærte sekulære», har begynt å rive disse murene som har hindret at kritisk tenkning kommer inn i den hermetiske og lukkede boksen Sarwar ønsker for muslimer i Norge. Sarwar vil gjerne dra gardinene ned og bygge opp murene fordi dagslys gjør vondt. Men smerte er ikke alltid noe negativt.

Regressive krefter i islam skaper fiendtlighet mot muslimer
Jeg tenker totalt annerledes enn Sarwar og hans likesinnede. Jeg tenker at denne forsvarsposisjonen, i kombinasjon med offerrollen og krav om særbehandling, er det verste som har skjedd muslimene i Europa. Denne formen har bidratt til mer skepsis, frustrasjon og fiendtlig holdning mot muslimer. Denne holdningen nedvurderer muslimer, men enda verre; skaper et homogent bilde av dem som lett kan bli mål for fiendtlig eksternalisering. Denne forsvarsholdningen Waqas Sarwar misjonerer for, er selveste gavepakken for høyrepopulistiske bevegelser. Jeg og mine «selverklærte sekulære» medarbeidere mener at det er på tide at denne holdningen blir konfrontert. Forsvarsposisjon, offermentalitet og krav om særbehandling har ødelagt enormt mye for muslimske innvandrere i Europa og må derfor konfronteres.

Waqas Sarwar, med sin kronikk, bekrefter at han er redd, fordi den tiden der han og hans likesinnede hadde makt til å definere hvem muslimene er og hvordan de skal tenke - er over. Sarwar vil i fremtiden se at flere og flere muslimer, innvandrere og nordmenn forlater det hermetiske rommet han så desperat vil bevare. Det han ikke klarer å se, er at denne bevegelsen er en av de beste tingene som har skjedd muslimer. En ting kan jeg love deg Waqas Sarwar, denne bevegelsen er bare i sin spede begynnelse og du vil se mer og mer av den i tiden som kommer.  

 

27 kommentarer

ANdrea

17.02.2017 kl.15:39

Takk for denne fine bloggen. Du gir mange håp når

du skriver at denne bevegelsen er bare i sin spede

begynnelse. Bra at muslimer begynner å tenke selv,

ikke bare gjøre det som blir sagt at de MÅ.

Et flott innlegg, håper den blir lest av mange !!

17.02.2017 kl.15:54

Fint sagt ! :D

Jens

17.02.2017 kl.16:00

Canada skal snart stemme for et forslag fra en muslim om å gjøre islamofobi ulovelig og det ser ut til å få flertall.

Tenk på det. De skal gjøre frykt (fobi) ulovelig.

Meningen er selvfølgelig å straffe de som er kritisk mot ideologien.

Martin A. Engeset

17.02.2017 kl.16:01

Ein ting korkje konferansa, Sarwar eller Shaygani kjem inn på, er det aller mest sentrale av alle spørsmål når det gjeld Islam: Kva provar alle faktafeila, andre ikkje-religiøse feil, sjølvmotseiingar, etc. i ei bok som hevdar utan prov å vera orda til ein allvetande gud? Cfr. fx. www.1000mistakes.com.

Tom

17.02.2017 kl.16:08

Å anerkjenne begrepet "islamofobi" er intellektuelt havari

Dipper

17.02.2017 kl.16:29

Meget bra blogg. Som etnisk nordmann melder jeg meg gjerne inn i "klubben" for ex Muslimer, andre troendes religioner og oss sekulære nordmenn for å bekjempe Islam innflytelsen i Norge.

Troende Muslimer må ta til vettet og innse hvilket samfunn de har kommet til eller oppvokst i og rette seg etter våre spilleregler.

Olaus Trøgheim

17.02.2017 kl.16:32

Utrolig bra kronikk!

roger

17.02.2017 kl.16:36

Viktigste og beste konferanse/debatt/happening for det viktigste politiske temaet i vår tid i Europa, dekkes ikke av riksdekkende medier som mottar pressestøtte. Ler meg ihjel. Kudos til Nettavisen og deltagere fra begge sider. Fra de 30% jeg så live ble det servert fakta som støtter høyresiden og sekularitet. Den andre siden modererte seg eller holdt nesten helt sjeft (som feks Tjomlid). Talere var enten uhildet, eller det ble tydelig påpekt om de hadde tilhørighet i politisk fløy eller i asylindustri. Tydelig skille på eksperter som kom med tall, og samfunnsdebatanter eller andre som kom med sine personlige meninger. Dette var supert, stå på!! Neste konferanse om pressestøtten, naturlig iogmed at de som mottar støtte i dag ikke evnet å dekke dette med en setning (som jeg greier å finne ivertfall)? Stå på!

Ole k

17.02.2017 kl.17:45

Hva med muslimer som er kristnofobe;skal de få sin straff de også, av rettsvesenet ?

Kristoffer hansen

17.02.2017 kl.17:59

Forby islam, ingen kompromisser! Jeg er i mot konebrenning, pedofili, steining, vold i oppdragelsen av barn, hjernevask, incest, dyrplageri.... kort sagt: jeg er i mot izlam!

Torkel

17.02.2017 kl.18:16

Noe av det største problemet med mange muslimer, er at de skriker rasisme for den minste ting samtidig som de sier alle norske damer er horer osv. Det er langt mer radikal rasisme blant muslimene enn det er blant oss etnisk norske.

Kanskje det er på tide å rydde opp i egne rekker før de kommer å skal rydde opp i andre sine. Bare en ide.

Robert Berg

17.02.2017 kl.18:52

Jeg synes Muslimene skal få same behandling som de gir de Kristene i sine Islam styrte land.

Dette har aldri vært en berikelse for Europa, vi var godt dekket med Pedofile Kvinnehatere, analfabete undertrykte menighetssoldater. Vi trives bedre uten Islam, leve et muslim fritt Europa.

Roger

17.02.2017 kl.20:02

Utrolig oppløftende den utluftingen dere har startet!

Torbjørn

17.02.2017 kl.22:31

Bra at noen opplyser muslimene. Jeg har lest noen faktabøker og biografier om Islams grunnlegger Muhammed.

Har prøvet å informere muslimer i Norge, om hva som fins av fakta. og alle blir overasket, men de fleste trekker fakta i tvil, og her er sakens kjerne.

Miryam

17.02.2017 kl.23:34

Forby denne ødeleggende ideologi som heter islam. Den har ingen respekt for menneskeverdet, mennesker er til for religionen og ikke omvendt. (x-muslim).

ACAB

17.02.2017 kl.23:49

jeg har en utenlandsk lege. vestlig på alle mulige måter i sin oppførsel men han omgir seg med hijabkledde sykepleiere og kontorpersonal. jeg skal bidra med mitt og fremover boikotte legen og haremet hans.

på mandag skal jeg finne meg en annen lege som ikke bidrar til å kneble kvinner med usynlige krav og formaninger og således svekker integreringen til utenlandske damer her i norge.

hijab er en rød klut og ikke ulikt konvertitter et faresignal for frie nordmenn.

ACAB

17.02.2017 kl.23:59

har du sett malika bayan gå fra utilnærmelig i hijab til svært sjekkbar?

hun er et vandrende bevis på hvor uintegrerbare og usosiale damer iført hijab er.

Helge Espeland

18.02.2017 kl.07:51

Naiv SOSIALIST-EKSTREMISME er svært farlig:

-Naiv sosialist-ekstremisme er nå ideologien overstyrer virkeligheten, fakta tåkelegges da de ikke passer inn. FARLIGT.

-Hva er dere som er selverklærte «ikke-muslim-kritikere», som bl.a. NRK? Blind Islam lydighet, Islam fanatiker! KULTRURFORÆDERI.

-Vår vestlige kultur er svært god, den beste storsamfunns-styring mennesket hittil har oppfunnet. Naiv kritikkløs akseptering av fremmede kulturer (Islam), samt fornektelse av vår egne gode kultur, er GALSKAP/FORÆDERI. Vurdering, kritikk av fremmede kulturer er en selvfølge.

-Det er IKKE en naturlov som «helt av seg selv» opprettholder vår gode kultur i Vest-Europa/Norge. Det må bevisst handling til ? fravær av naiv sosialist-ekstremisme.

-Bli en klok samfunnsrealist du også ? det er helt nødvendig.

Frank Rino Henriksen

18.02.2017 kl.08:30

Veldig bra skrevet, helt enig!

Audun Berg

18.02.2017 kl.12:47

Meget bra beskrivelse av fakta skrevet av en fagmann med inngående kjennskap til fandenskapet. Helt enig med mange andre. Izlam ut av Norge. Slikt søppel har vi ikke bruk for her. Ikke andre steder heller for den del. Hvorfor hater de kristendommen og de kristne? Kanskje fordi de tapte en krig for noen hundre år siden. Men for svingende det raker jo ikke folk som lever i dag. Her forsøker fornuftige politikere i vesten å bygge opp levelige samfunn for sine innbyggere og så kommer en del usiviliserte forskrudde islamister og kjemper for å ødelegge det som er bygget opp. Og på toppen av det hele så forlanger de respekt for sin perverse tro og oppførsel. Utrolig dumt. For 500 år siden startet frigjøringen av folk fra presteveldet og til en religion en kan leve med i vesten. Islamistene har enda ikke begynnt. Utrolig dumme folk som kjemper for å leve under tyranner og terror regimer. Jeg tror jeg vil foretrekke å tro på en eller annen allmektig gud som har skapt jorden og universet med en makeløs variasjon av liv og muligheter. Det er langt derfra og til en pedofil massemorder som måtte flykte fra de andre på grunn av sin oppførsel. Nei jeg har ingen tro på dette idiotiet som islamistene forsøker å innføre igjen til Europa. Filosofisk det rene søppel. Hva har eneherskerne i den islamske verden tilført oss? Ganske lite. Det meste av de som de har fått kjøpe seg er skapt av frie tenkende mennesker som etterhvert kom til slutningen at krig og drap var en dårlig vei til fremgang. Men islamistene sverger fortsatt til drap, mishandling, terror, korrupsjon og resten av svineriet. Stakkars folk. Hiv islam ut av Norge.

svein andersen

18.02.2017 kl.13:29

Til Audun Berg - meget godt innlegg.

johannes taranger

18.02.2017 kl.18:24

Det er viktig her å skjelne mellom muslimer og islam. Som muslim er du svært bundet av denne religionen. Om du konverterer kan du risikere utestengelse fra familie eller til og med dødsstraff i noen land. Det er med andre ord forbudt ifølge Koranen.Man kan da trygt si at muslimer er ofre under sin egen religion som det er nesten umulig å rive seg løs fra. En religion som krever underdanighet og en menge regler du må leve etter, samt de to vektskålene med gode og dårlige gjerninger som til slutt vil bestemme din destinasjon når du dør. Muslimer er altså utsatt for et voldsomt press for å leve etter disse reglene. Vi må derfor behandle disse menneskene med respekt, da de har få valgmuligheter til å komme med kritikk. Så, derfor må kritikken vendes mot denne uforsonlige og kravfulle religion heller enn den enkelte muslim som lever under stadige trusler fra sine egne om konformitet.

Audun Berg

18.02.2017 kl.19:04

Johannes Taranger, for noe tøv. Om ikke disse folkene reiser seg og kaster koranen i søpla og begynner å leve som siviliserte folk så er dette håpløst. Islam er religion lissom. Nei det der mølet har jeg ingen respekt for. Svineri det er det det er. Og om ikke noen sier klart og tydelig fra om at dette tolererer vi ikke så sniker det seg inn over alt. Det er noe av det verste som er skrevet ned av perversiteter slik som det blir praksisert. Når mange nok protesterer så må presteskapet fire. Men i denne læren så skal det drepes så da forstår en hvorfor folk holder kjeft i det lengste. Så hvorfor de som har kommet hit til oss og friheten maser om å fortsette med søppelet skjønner jeg ikke. Enten så er de korka dumme eller så er de kjeltringer som er sendt for å undergrave våre samfunn. Hiv dem ut.

Hallvard

19.02.2017 kl.08:57

Audun: Har du lest Koranen?

Audun Berg

19.02.2017 kl.13:20

Hallvard. Nei jeg har ikke det, og ikke akter jeg å spandere tid på det heller. Siden du spør så rekner jeg med at du er skriftlærd. Men jeg har faktisk en utgave liggende, på engelsk, kjøpt på salg i Aberdeen for lenge siden. Håpløst å forstå noe av. Men jeg har lest forskjellig annet. Om jeg skulle finne på å konvertere til noe annet enn protestant så tror jeg det ville bli sikh. Ellers så holder barnelærdommen og noen kapitler i Bibelen for meg. Slik som islam blir praksisert rundt omkring så finner jeg det usmakelig. Drap, tortur, diktatur og ødelakte folk og stater. Alt i islams navn. Joda det har vært mye rart med kristendommen opp gjennom tidene også, men før eller senere må vi komme videre. Jeg må innrømme at jeg setter pris på å få lov til å tenke og skrive det jeg vil stort sett innen visse grenser så lenge jeg holder meg til fakta og snnheten. Har de slike friheter i muslimlandene? Fx Tyrkia, Etiopia, Somalia, Afganistan? Nei jeg tror ikke det. De skriftlærde talibanfanatikerne dreper folk uten noen grunn og jakter på utlendinger som våger å komme på besøk. Hjelpearbeidere blir henrettet likedan som småjenter på skoler. Har de dekning for slikt også i koranen? Nei det der er ikke noe for siviliserte folk. Det bare holder folk nede i fattigdom og elendighet til evig tid. Diktaturene og presteskapet liker ikke en fri presse, eller at mislighetene kommer for dagen. Se bare på hva sexhysteriet i islam og den katolske kirke resulterer i. Spør noen av korguttene som har lagt an rettssaker. Småguttene som danser for gamle griser i Kabul bare forsvinner en mørk natt sier de, etter at de har blitt misbrukt. Du støtter vel ikke opp om slikt? Tvangsekteskap og søskenbarn gifte. Tvilsomme greier. Negative gener og sykdommer blir ført videre i generasjoner. Og stakkars den som våger å bryte ut. Da er det døden. Henrette sine egne barn for manglende medgift eller slektsære. Nei det der er ikke tiltalende.

At det finnes mangler og misligheter hos oss også det gjør det, men det som kommer opp tar vi for det meste tak i. Det finnes en del som har kommet på ville veier i skriften, men færre enn i islam vil jeg påstå slik som det ser ut. Hadde flere fulgt de grunnleggende påbudene i vår tro så hadde vi hatt et atskillig bedre samfunn enn det vi har, helt sikkert. Etter lang tids sosialisme og islamisering begynner det å hangle litt her og der.

Ha en fin dag.

Hallvard

19.02.2017 kl.16:30

Takk for nyansert svar. Tenkte jeg måtte spørre når du presiserte at det var noe sånt som "mest perverse som er nedskrevet". Har ikke lest hele Koranen, men store deler av den. Mye rart og voldelig,men også kjærlighet toleranse. Akkurat som i bibelen, som jeg også har nesten lest hele. Har derimot lest en del Sufistiske(en retning innen Islam om du ikke vet) tekster, blant annet av Rumi. Fuglenes forsamling er også en vakker tekst. Som alle av de store religioner er det også et mylder av retninger i Islam. De verste og mest voldelige er kanskje fundert på Wahabisme og Salafisme, der bokstavlig tolkning og ortodoks fundamentalisme er grunnlaget, med Sharia som politisk og retslig instans(forferdelig). Verstingen der er jo dobbelmoralsk og hyklersk nok vestens nærmeste alierte stat i midt østen: Saudi Arabia. De er prototypen på verst tenkelig av et undertrykkende samfunn, fundert på en retning innen Islam. MEN, som sagt, det finnes retninger innen Islam, som andre religioner, som har vektlagt f. eks toleranse, nestekjærlighet og individuell "frelse". Tror faktisk mange som vokser opp i regimer enten må velge å følge kulturelle koder foran å kanskje oppleve tortur eller bli henrettet. Mange av disse har nok et ønske om å leve i friere samfunn, men det er dog ikke nødvendigvis i en konflikt med identitet som "Muslim". Poenget er at det ikke er Religionen Islam som er årsaken, men er EN av årsakene i et mer komplekst stort bilde, om man tar for seg alt det tragiske og negative av det som skjer i diverse land med Islam som Religion. Historien viser jo at mange av de landene som nå tildels domineres av Islamsistiske ekstremister, før de ble bombet sønder og sammen i forsøk på å styrte dikatorer(eller kapre ressurser?) for å såkalt innføre demokrati, før var relativt sekulære stater, der Islam ikke hadde spesielt religiøs posisjon. F. eks Afghanistan på 50-60tallet før Russland og USA i tur og orden bombet det i stykker, Irak før Sadam ble styrtet, Ghadaffi før Libya ble bombet av Nato, og nå Assad i Syria. Også selvsagt Iran før presteskapet tok makten tilbake. Se på disse landene nå, i bombetoktenes etterfulgte kaos og har de vestlig støttede opprørere mot diktaturene, som i høy grad besto i alle disse styrtede regimene av Islamister, tatt over showet med en whabistisk og salafistisk middelaldersk tankegang og utøvelse. Alle de statene, som ja, ble styrt av diktatorer, var sekulære religiøst. Islam sto ikke spesielt sterkt. Disse har vestens moralvoktere/Imperialister bombet, og sådd frøet for en stor eng av ugress kalt:Islamisme. Æsj og fisj. Men jeg synes vi må være såpass oppegående vi her i det såkalte siviliserte vestlige samfunn, som har gått igjennom en opplysningstid og hadd vårt eget oppgjør med streng og voldelig Kristendom opp igjennom historien. For meg er det et bevis at det ikke handler hovedsaklig om religion, ja Religion er også en medvirkende fktor, men tilsyvende og sist handler det om hvilke verdier og ikke minst menneskeverd de som sitter med makten velger å fokusere på. Islam, Jødedom, Kristendom eller hva det enn er, så handler det vel om hva og hvordan mennesker velger å tenke og handle. Ateister har også utført mye ondskap, f. eks under merkelappen Kommunisme.

Jeg for min del mener at folk må få tro og gjøre som man vil. Så lenge det ikke tvinges over på andre. Så enkelt, men vanskelig er det.

Personlig syns jeg Teistiske religioner er noe tøv, men ser absolutt også noe visdom i skriftene. Generelt har jeg ikke tro på organiserte religioner og ritualer. Åndelighet tjener best som en individuell reise/erfaring, der man holder det for seg selv, eller deler det med folk som søker det og spør. Synes alle "Visdoms-tradisjonene" i de store religionene, som Sufisme(Islam), Kabbalah(Jødedom), Gnostisisme m. m(Kristendom) og det meste av Buddhisme har en rød tråd som binder det grunnleggende og opprinnelige budskapet i religionene sammen, nettopp den individuelle erfaring av "Gud" som en kraft. Alt utenfor det individuelle må presses på andre med makt, og er derfor basert på tvang, undertrykkelse og på andre siden underkastelse. "Være snill og grei, og forøvrig gjøre som man vil" er strengt tatt det eneste man trenger for en fredlig verden.

Dette ble en eneste stor digresjon,men men, sånn ble det.

Fortsatt god dag til deg også Audun.

Audun Berg

19.02.2017 kl.18:16

Hallvard synes å være en meget belest og reflektert person. Jeg kan støtte deg i det aller meste. Men det blir jo ingen diskusjon når alle er enige. Mye galskap har skjedd i religionens navn det er sikkert. Men i dag burde vi vite bedre. De ti bud holder lenge. Og være snill og grei. Joda det virker greit det der. Av og til blir jeg ganske nedtrykt når jeg betrakter situasjonen i et større perspektiv. Så mye vanvittig galskap og meningsløshet. Trist.

Som du sier også, folk må tro hva de vil bare de ikke plager andre med det. Men det gjør muslimene litt for mye virker det som. De kan ikke gi meg et ordentlig svar på hvorfor de kristne og jødene skal drepes. Blodhevn? Øye for øye og tann for tann. Det lærte vi at det der virker ikke. Det ser vi hver dag i flere land. Det virker ikke. Men det er ganske søkt å få drapstrusler for å ikke gå med fjøstørkle i sommervarmen i byen. Hadde det enda vært på landet. Nei disse idiotiske skikkene passer ikke her hos oss.

Skriv en ny kommentar

hits