hits

Den psykologiske guden

Mens tilhengere av de tre strste monoteistiske religioner snakker om at det finnes bare en Gud, hevder jeg at det finnes milliarder av psykologiske guder, ja antall guder som finnes er lik antall mennesker som tror p sine guder. Sprsmlet om Gud har vrt med oss mennesker i tusenvis av r. Debatten om Guds eksistens eller ikke-eksistens pgr fortsatt, til tross for betydelig vitenskapelig fremgang. I dette innlegget gr jeg ikke inn i denne diskusjonen, men henvender meg til de som tror p en Gud. Om du er ateist s er denne kronikken fortsatt relevant fordi du kan forst bedre den religise prosessen hos den troende, fra et psykologisk perspektiv. Det er ingen tvil om at mye smerter og urett er blitt pfrt menneskeheten i navn av Gud og religioner. De som forsvarer religionen sin forteller ofte at disse handlingene har ikke noe med deres religion gjre, men skyldes menneskelig svikt. Jeg pstr at et stort problem blant de troende er at de blander Gud med gudsbilde i seg (den psykologiske guden). De som tror p Gud tar det ofte for gitt at det de tror p er Gud, men jeg stiller meg tvilende til dette. Om Gud finnes er en ting, men det finnes alltid et psykologisk aspekt ved guden, som jeg kaller for gudsbildet. Den troende blander ofte disse to sammen og tar det for gitt at det han tror p er Gud.

Hva er gudsbildet?
Gudsbildet referer til representasjonen av Gud som befinner seg i psyken. S en ting er snakke om guden der ute i verden, men en annen ting er hvordan denne guden der ute (hvis den finnes), er blitt innlemmet i min psyke og min personlighet. Disse er relevante sprsml som de troende sjelden spr seg; Hvordan er mitt gudsbilde? Hva slags kvalitet har det? Hvordan utviklet dette gudsbildet seg i meg? Hva slags funksjon har dette gudsbildet for meg? Hvordan pvirker mitt gudsbilde mine holdninger til medmennesker?

Hvorfor er det viktig vre klar over denne differansen?
Gudsbildet er alltid blandet med mine personlige, kontekstuelle og kulturelle opplevelser. Mitt gudsbilde er preget av mine opplevelser av viktige omsorgspersoner eller rollemodeller jeg har hatt i livet mitt, spesielt i barndommen. Det er ogs preget av den autoritative definisjonen av Gud, det guddommelige og det hellige som finnes i den sosiale kretsen jeg lever i. De kulturelle pbud, forbud, holdninger og tradisjoner legger seg inn i gudsbildet. Sist, men ikke minst, er gudsbildet rikelig investert med emosjoner, men mye mindre med kritiske refleksjoner. Konservative eller reaksjonre religise personer har ofte forvekslet Gud med gudsbildet (egen oppfattelse av Gud). De sitter med et gudsbilde som er streng, dogmatisk, dmmende og autoritr og de tror at dette er guden deres. De tror at denne guden krever fra dem en rekke ritualer og religis atferd uten reflektere over dette kravet. De har mye emosjoner, men lite refleksjoner. De spr seg aldri om hvordan Gud er blitt til en psykologisk funksjon hos dem og hvilke faktorer som pvirket denne prosessen. De tar det for gitt at det de tror p er Gud. Det at deres gudsbilde er s tett sittende i deres personlighet gjr dem blinde. De klarer ikke se p dette objektivt, fordi gudsbildet de har er blitt en del av deres subjekt. De blir krenket hvis noen kritiserer deres tro fordi denne kritikken oppleves som en kritikk av dem selv.

Det forvrengte gudsbildet
Mitt forvrengte gudsbilde kan delegge bde for meg og for de som er rundt meg, inkludert samfunnet jeg lever i. Hvis mitt gudsbilde er straffende, diskriminerende mot andre som ikke deler min tro, krever underkastelse og er dmmende, s betyr det egentlig at jeg er dmmende, straffende og diskriminerende. Disse egenskapene er en del av min personlighet, men jeg tror at det er Gud som er slik. En slik forvirring mellom Gud og gudsbilde kan da skade mine barn i oppdragelsen, men ogs skade samfunnet. Er det ikke dette vi ser blant religise ekstremister? De er dmmende, i verste fall straffende og klart diskriminerende, men de gjr dette i Guds navn. De er ikke klar over at det ikke er Gud som er slik, men det er deres gudsbilde som er det. Det forvrengte gudsbildet kan ogs forklare hvorfor enkelte mennesker repeterer en del meningslse religise skikker, som i verste fall vil hindre integreringen av dem og deres nrmeste i samfunnet. Mange som repeterer disse tradisjonene krever at andre (som for eksempel deres barn) gjr det samme. De kan ogs kreve at samfunnet skal tilpasse seg deres indre gudsbilde eller den atferden som de knytter til sitt eget gudsbilde. Disse reaksjonre og konservative kreftene kan argumentere febrilsk for religionsfrihet og sin rett til praktisere den atferden de tror er plagt eller anbefalt. Sjelden reflekterer de over differansen mellom Gud og gudsbilde.

10 kommentarer
Rikard Presthus

Rikard Presthus

Dette var en innsiktsfull og svrt god kronikk mange

troende vil ha godt av lese og reflektere over.

Hper p flere religionspsykologiske innlegg fra din

hnd i framtiden.

"Hadde hester og kuer hatt guder s ville de sett ut som hester og kuer."

Xenophanes (565-470 f.v.t.)

Karin Glstad Vilming

Karin Glstad Vilming

Veldig interessant artikkel. Enten man tror eller ikke tror, er det viktig vre klar over denne forskjellen p Gud og sitt eget gudsbilde. Dette har RoseMarie Khn som var biskop p Hamar, skrevet en bok om Gode gud? Gudsforgiftning og gudsbilder.

Hadde flere hatt en slik innsikt i situasjonen s hadde vi ikke hatt mange problemer. En meget god fremstilling.

The holy ghost

The holy ghost

Gud er ei nd og eit spkjelse som ein blir fdd inn i.

Ein kan sj denne nda under innflytelse av fleinsopp og Lsd.

Mange hardkjerna ateistar har blitt religise etter opplevelser av andre bevissthetsplan.

Eg anbefalar folk ta kontakt med store nd,og erfare ho sjlve.

Hugs at himmelriket er inni dykk.

For forst denne kronikke kreves en viss intelligens. En som tror p gud mangler denne IQ kvotienten og vil aldri forst innholdet i denne kronikken. En glimrende kronikk forvrig. Dessuten er det vitenskpelig bevist at bnn ikke hjelper, noe som for meg er det ogs ett bevis p at gud ikke ekisterer.

Martin A. Engeset

Martin A. Engeset

Hallo.

Kan De vera venleg fortella meg kvar ein finn vetskapelege prov for at bn ikkje har verkning? Det er heilt i stil med kva eg trur og meinar - spesielt klart innan Islam, der Koranen fleire gongar hevdar at Allah predestinerar ALT i alle sitt liv, og det etter ein guddomeleg plan som ingen og ingenting kan endra. Likevel pstr boka at bn har verknad = bn kan endra Allah sine predestinasjonar for deg, alts endra det som ligg i den guddomelege planen ingen og ingenting kan endra. (Dette er ei av dei vel 300 sjlvmotseiingane ein finn i Koranen). Om bn har verknad eller ikkje, er omfattande, men enkelt sjekka, og det hadde vore interessant f veta om slike testar har vore gjorde, kva testmetode/-ar som har vore nytta, og kvar ein kan f stadfest testresultata.

Henning andersen

Henning andersen

Hei, Martin A. Engeset. Et greit utgangspunkt er Wikipedia, med lenker til de originale studiene.

https://en.wikipedia.org/wiki/Efficacy_of_prayer

https://en.wikipedia.org/wiki/Studies_on_intercessory_prayer

Dette er lesing som er verdt gjre seg kjent med

Vi er troende p en eller annen mte alle mann. Noen tror at Gud skapte oss. Andre tror at alt kom fra intet, selv hvor uvitenskapelig det er. S lenge vitenskapen ikke kan fortelle hverken hvordan vi ble til eller hvorfor vi lever, vil alle forbli troende. Og der vil alltid vre folk som er intelligente nok til ikke sl seg til ro med vitenskapens "svar". Det er vitenskapens fallitt etter 400 r med blendende opplysningstid.

Til alle troende som ikke tror p Gud: Alle forestillinger om Gud, enten psykologiske eller annet, er dypest sett da kommet fra Evolusjonen. Den har funnet ut at religise forestillinger er det mest brekraftige. Forpliktelse i ekteskap, rlighet, gudsfrykt, toppet endog med trussel om helvete, alt er dypest sett bare Evolusjonens lureri for bringe fram det best tilpassede, plantet ned i skumle bker som Ola Normann ikke lenger vger pne.

Hvordan Dawkinser og Hawkinger som eeelsker Evolusjonen da alts nsker Gud dit pepper'n gror, det trengs en ny opplysningstid for forst. Slutt klag p religionene, klag heller p Evolusjonen som har gitt oss slik en ublid skjebne og prakket p oss Gud, psykologisk eller ikke, av pur ndvendighet. Ellers hadde vel ingen av oss eksistert?

Stig Hovdenak

Stig Hovdenak

Bra kommentar, Jule Nissen! :-)

Egil:

"For forst denne kronikke kreves en viss intelligens. En som tror p gud mangler denne IQ kvotienten og vil aldri forst innholdet i denne kronikken."

Gr du p ungdomsskolen, Egil? ;-)

Skriv en ny kommentar