hits

Hijab og lreryrket, del 2

Product here
Licensed from: szefei / yayimages.com

Det var en gang jeg var i konflikt med en lrer. Dette var for mange r tilbake, da jeg var tenring i Iran. Jeg klaget til min far. Faren min svarte: Vet du hva som er den viktigste jobben i samfunnet? Det er lreryrket. Det er de som str ansvarlig for at ungdommen skal lre, bli voksne og delta i samfunnet. Du burde hre p lreren din. Jeg ble irritert p min far som ikke stttet meg, men i dag er jeg helt enig med ham.

Lreren som rollemodell

Lreren er en viktig rollemodell. Jeg pstr at i tillegg til mine foreldre og venner, er lrerne mine de jeg husker best fra min oppvekst. Jeg husker dem med navn, ansikt, klesstil og form. Jeg husker ikke andre like godt og s detaljert. Hva sier dette? At lreren er ikke bare noen som lrer bort et fag. Lrere er rollemodeller og veiledere. Lreren, med sitt vesen, med sin form og med sin direkte og indirekte kommunikasjon, vil pvirke sine elever konstant, lenge etter at den direkte kontakten er over.

Ja til religionsfrihet - Nei til hijab p skolen

Jeg er for religionsfrihet og mener at kvinner (og menn) skal f lov til praktisere sin religion, s lenge denne praksisen ikke krenker andres menneskeverd. Ett av argumentene som brukes av de som ikke ser noe problem med bruk av hijab p skolen, er at vi i Norge har religionsfrihet. Jeg sttter religionsfrihet, jeg har ingen tro p forbud mot hijab i det offentlige rom. P skolen, derimot, stiller jeg meg svrt skeptisk til bruk av hijab. Hvorfor?

  1. Det er ikke noe pbud om bruke hijab iflge koranen:
    Det str ikke ett eneste sted i koranen at kvinner skal bruke hijab. Jeg, og mange andre muslimske menn og kvinner, mener at hijab ikke er et religist krav. Jeg mener at hijab har faktisk mer gjre med kultur, oppdragelse og den politiske situasjonen i verden, enn med religionen islam. Jeg pstr at hijab er mer et pfunn enn et pbud. Dette er et viktig argument, fordi siden hijab ikke er et absolutt krav for vre muslim, kan man ikke kreve fra samfunnet tilpasse seg behovet for bruk av hijab. Argumentet er enkelt: Det er ingen krav bruke hijab i islam og man kan vre muslim uten den.

     

  2. Hijab er et kompleks symbol med flere signaler: Hijab er et symbol som representerer forskjellige ting. Hijab brukes som et symbol p motstand (jeg gr mot strmmen), som en understrekning av egen fromhet (jeg har sterke moralske verdier), som en identitetsmarkr (jeg tilhrer en gruppe), som en overbevisning (jeg er nrmere min Gud) og som behov for f oppmerksomhet (se p meg). Det er likevel n ting som er problematisk med hijab, som jeg har kalt for hijabens mrke side. Den brukes ogs som en tvangstrye p kvinner, sammen med en hel del andre pbud og forbud, og hindrer deres utvikling. Hijab har i tillegg blitt et politisk symbol for islamismen, en aggressiv og totalitr ideologi, som har ingen respekt for menneskeverd. Etter min mening, gjr summen av alt dette hijab til et svrt kompleks og kontroversielt symbol i dagens samfunn. Barn skal sknes for slike forvirrende signaler fra en viktig rollemodell, lreren.

  3. Barnehijab, den religise seksualiseringen av barn: Den islamske verden er n rammet av en ny tragedie, i tillegg til terrorisme og radikalisering: Fenomenet barnehijab. Barnehijab, slik jeg ser det, er en direkte krenkelse av barnets rettighet til vre barn. Barn, med dette plagget, skilles fra andre barn, utpekes som noe annerledes enn resten av gruppen, ikke minst p skolen. Barn med hijab er dessverre ofte i tillegg pakket inn i typer klr som hindrer henne fra lek og andre relevante aktiviteter. Bruk av hijab hos lrer kan legitimere bruk av hijab hos barn, noe som svrt uheldig.    

Skolen er et hellig rom, men ikke i religis forstand. Slik jeg ser det, er skolen et hellig rom fordi der finnes vrt samfunns fremtid. Hva vre barn skal eksponeres for i norske skoler i 2017, er et viktig sprsml, som alle lrere og foreldre burde stille seg. Jeg sier at barna skal ikke eksponeres for symboler som er forvirrende, har mrke sider ved seg, er kontroversielle og gjenstand for diskusjon med intense flelser i media. P skolen skal barn lre, leke, utforske og bli nysgjerrige p verden. Den som bruker hijab, p et overordnet plan, gjr dette fordi hun fler seg vel (hvis hun bruker hijaben frivillig). Hensynet til barnas beste kommer foran dette behovet, slik jeg ser det.

22 kommentarer

Shahram Shaygani. Igjen takk for en forklaring rundt din mening om hijab i skole og barnehijab.

Jeg er helt enig i dine synspunkter og meninger.

Helt enig i punkt 1,2 og 3. En lrer er en rollemodell, p mange mter et kompass for den vei et ungt menneske vil ta.

Det er heller ikke noe pbud om hijab i Koranen,det er kulturelt betinget.Den bakenforliggende "symbolverdien" i hijab er skremmende,punkt 2.Ikke minst s er det leit og trist se barn med hijab. Det krenker deres menneskeverd som sm barn og hindrer lek og utfoldelse.

Jeg hper at mange leser dette med pne hjerter og at dine gode argumenter kan skape forstelse og endring.

Hijab er et "vpen" som mange andre islamske symboler. Hijab skal vise oss at islam hrer til i Norge og Europa. Derfor er det viktig for dem at hijab er synbart over alt og at de som nekter bruk av hijab staffes. Barn og unge kvinner nyttes fordi de er "uangripelige". Vre vestlige friheter skal nyttes som redskap til innfre denne fremmede kulturen og gudelren og derved ogs til avvikle vre vestlige verdier. Der religionsfrihet og menneskeretter ikke strekker til brukes vold. Formlet er fremme av islam i Europa. At "68-erne" valgte seg den mest voldelige av alle religioner kan man undres over. Men kanskje er det ikke s uventet som man frst tror.

Mohammad Ghods

Mohammad Ghods

Hei Shahram

Jeg er i mot en snn slagord (شعار) "Ja til religionsfrihet - Nei til hijab p skolen" og synes at en totalforbudt av hijab vil neppe vre til hjelp for noen av parter.

Men en hijabforbudt for mindrerige barn ( under 16) p skoler br kanskje settes i gang omgende. En slik tiltak vi gi barnet frihet til velge selv, og samtidig gjennomskuer de ekstreme/totalitre foreldre som er til skade for andre.

En siste ting, vi br i utgangspunktet vre forsiktig med helliggjre skole, lrer eller what ever, samme i religist eller what ever forstand.

Best regards

Mohammad Ghods

Mohammad Ghods: Takk for interessen! Jeg er i mot total forbud av hijab kjre Mohammad. religionsfrihet skal respekteres og den gjelder alle. Jeg tematiserer bruk av hijab p skolen her og etterlyser en refleksjon rundt det.

Du bekrefter det som bde Linda Noor og Walid Al-Kubaisi har satt fingeren p: den konstruerte religise identiteten i et stort sett sekulrt samfunn. Takk for at du skriver s opplysende om dette.

Judas Iscariot

Judas Iscariot

Er man s dum at man tror p sludder br man ikke vre lrer.En lrer skal undervise fakta, ikke religis lgn-propaganda.

Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa, Judas, du leve opp te namnet ditt, det e sikkert g, det. Du prove med det du seie kor naudsynt det e at me fr tebake den forkynnande kristendomsundervisninga att. Og d trur eg inkje det e nok f tebake K'en i KRLE-faget, men at me fr tebake Kristendom s fag, s forkynnande og oppsedande fag for borna, det e sikkert g, det. Takk for at du underbygge pstanden, nett slik s Herren nytta den verkelege Judas te frelsa alle kristne menneskje. Halleluja!

Helt enig i det du skriver Shahram Shaygani.Lrer og hijab hrer ikke sammen.

En lrere skal formidle/opplyse/lre/innformere p en nytral og faglig mte. En lrer skal ikke fargelegge med egne meininger/holdninger/parti.

Om en derimot ser p hvem som jobber/jobbet p Avdeling for lrerutdanning og internasjonale studier kan varsel klokkene ringe. Beirut terroristen Lars Gule har jobbet der.

Bare partiboken og fargene er rett kan du jobbe mange plasser selv om du er terrorist. Ganske sinnsykt.

http://www.side3.no/norges-frste-internasjonale-terrorist/3091492.html

https://no.wikipedia.org/wiki/Lars_Gule

Dei som skal utdanne lrere br det ogs stilles mye hyere krav til. Prikkfri vandel og ingen ekstreme holdninger burde vrt en selvflge.Lrere og utdanning skal "drive" Norge videre etter oljen og da m dei som skal utdanne lrere vre kvalifisert for det. Bare det ha rett parti bok holder ikke. Tror mange burde blitt byttet ut. Tror dei delegger og farger nye lrere altfor mye.

Hijab signaliserer det som Shaygani nevner her. Derfor ble det forvirrende nr Hanan,denne lreren som her omtales var gjest i et TV program p NRK .

Hun sammenlignet knekke en matteoppgaver som noe bedre enn orgasme. Slik tale forventes ikke av en kvinnelig lrer med hijab .

Forstr hun selv hvordan hun oppfattes tro? Det ble nesten provoserende ut fra de signaler hun gir med sin pkledning,hijab.

Linda Victor Thorsen

Linda Victor Thorsen

Jeg er enig i mye av dette, men ikke alt. Det jeg er 100% enig i, er at hijab p barn br forbys. La dem vente til de er 15, s kan de bedre ta en selvstendig avgjrelse. Nr det gjelder hijab p lrere, er jeg ikke fullt s sikker. Jeg ville synes det var forferdelig trist om vi skulle miste en flott lrer som Hanan hvis hun mtte velge mellom jobb og hijab. Jeg synes ikke vi skal sette noen i den situasjonen at de m ta det valget, i alle fall ikke s lenge det ikke er snakk om flge et uniformsreglement som ikke er forenelig med hijab. (Niqab er en helt annen sak, det synes jeg er en forferdelig uting, uansett). Hijaben hindrer ingen ting, man kan se lrerens ansikt og kroppssprk, og det holder for meg. Det vi imidlertid kan sl ned p, er hijabkledde lrere som driver "reklame" for hijab, som forteller jenter at de ikke er anstendige om de velger g barhodet. Jeg forstr ikke hijab, synes det er tpelig. Men hva jeg synes, er ikke relevant i denne saken. Vi bor i et fritt land, og siden hijab ikke hindrer lreren i gjre en god jobb, synes jeg hun br f beholde den. - Og nr det gjelder Hanans opptreden p Lindmo, synes jeg det var en kostelig affre! Ved vre s frittalende viste hun jo nettopp at et hodeplagg ikke er til hinder for verken fysisk eller verbal utfoldelse.

Linda Victor Thorsen: Veldig gode og fornuftige refleksjoner, takk. Det du skriver her er en stor utfordring. Norge er et land der man verdsetter liberale verdier og individets frihet. Jeg mener at "vi" ikke setter noen i den situasjonen der hun "m" velge mellom hijab og jobb. Som jeg skriver her, er ikke hijab et pbud for vre muslim, det er et "pfunn". Jeg mener at individet har ogs et ansvar her og frihet til velge. Jeg vet ikke om du ser p dette slik jeg ser, storsamfunnet blir holdt p en mte som gissel med slike atferd. "Hvis du ikke tillater at jeg brer hijab, kommer jeg ikke p jobben, da er det din skyld". Samme underteksten var gjeldende i burkini debatten "hvis du ikke lar jenten svmmer i burkini, lrer ikke de svmme, da er det din skyld". Dette er ugreit. Vi har uansett reguleringer nr det gjelder hvordan vi kler p oss. Jeg som lege, kan aldri kle p meg som jeg vil, p jobben min, det gr ikke. Jeg unngr kle som sender forvirrende signaler fordi jeg vet at jeg har en variasjon med pasienter. Det samme gjelder lrer ogs.

Hijab har aldri vrt et vestlig plagg, hverken for unger eller for kvinner. Plagget, som ble "oppfunnet" p tidlig 1970-tall, har blitt brukt for undertrykke kvinner. Etter revolusjonen i Iran i 1978/79, ble kvinner tvunget til bruke dette plagget. Vi ser det samme pbudet i Saudi-Arabia. Det burde ikke vre noen tvil om at plagget er pbudt for diskriminere kvinner. Det burde ogs forundre bde myndigheter og politikere at noen f kvinner i Norge i dag, krever/forlanger f kunne bruke hijab, bde i offentlig rom, som tilbehr til uniform i helsevesenet og i skoleverket. Plagget er ikke et krav i koranen, det er sledes ikke et religist plagg slik noen hevder. Hva da med de kvinner og dtre av muslimske menn som krever at hustru og jentebarn skal bruke hijab? Ved tillate bruk av hijab, blir disse hustruene og dtrene fratatt retten til likestilling! Det skal ikke vre slik i Norge i dag, at noen kvinner skal mtte tle bli diskriminert, og ogs miste sin rett til likestilling! Etter min mening burde derfor bde hijab og niqab bli helt forbudt brukt i det offentlige rom i Norge.

Om flere hadde vrt s fornuftige som denne SS s hadde vi ikke hatt mange problemer. At vi skal se gjennom fingrene med denne damen fordi hun er en flink lrer gr ikke. Hun reklamerer for en lre som vi ikke aksepterer i vesten. Hvorfor fikk Max Hermannsen sparken og ikke denne damen? Her er det ikke likhet for loven. Reis til Iran eller Saudi Arabia og forsk reklamere for kristne verdier og se hva som skjer. Jeg tror ikke noen hadde overlevet s veldig lenge. Det hele str i om vi skal tillate reklame for islam eller ikke. Dersom svaret er ja s er det fritt fram for alle til hevde sin rett om det er nazister eller andre. Vesten greide f stoppet kommunismen etter at folk vknet og fikk se diktaturenes sanne ansikt. Det samme m gjres med islam. Det er merkelig at med all vr informasjon s er det fortsatt folk som lar seg blffe av dette svineriet. Hvorfor er det krig i Afganistan, Syria, Sudan, Somalia, Yemen og flere andre land? Islam. Forby islam i hele den siviliserte verden og ferdig med saken. Det blir det samme som i de landene der kristendommen er forbudt. Alts bruker vi det samme mot dem som de bruker mot oss. Dette skrotet av tankegods har vi ikke bruk for. F det vekk.

Morten Archer

Morten Archer

Audun Berg: Du skriver "Hun reklamerer for en lre som vi ikke aksepterer i vesten". Om vi "aksepterer" islam er det vel delte meninger om. Akseptere er jo noe annet enn sttte. Men mener du virkelig at det ikke skal vre lov reklamere for en lre, eller holdning/ mening, som majoriteten ikke aksepterer??? Da er du hvert fall ikke for ytringsfrihet. Og skulle vi innfrt en slik regel ville neppe du ftt lov til uttale deg....

Styresettene i de landene du lister opp er basert p islam, det er riktig. Men de finnes ogs land med islamsk majoritet som har et demokratisk styresett. Det er alts ingen umulighet for muhammedanere lage et demokratisk samfunn.

Du vil forby islam i Vesten. Det ville vre oppfylle IS sin strste drm. Det ville vist all verdens muslimer at vesten ikke er demokratisk, ikke sttter ytrings- og trosfrihet, og at alle vre flotte verdier og prinsipper er bare blff. Hvis du syns islam er plagsom n, vil det vre barnemat mot det du vil oppleve da. Uenighet om gode og drlige sider av en lre eller ideologi behandles best i pen, saklig debatt, ikke med forbud. Det er det vr vestlige verdier er basert p. La oss ikke kaste dem p sjen straks vi ser noe vi ikke liker.

Sammenligningen din med nazismen halter. Muhammedanere kriger stort sett seg imellom (som vi "kristne" ogs har hatt for vane gjre), nazismen angrep alle andre.

Max Hermansen mtte g men denne damen kan indoktrinere barn via kleskoden.

Der var det noen som flte seg litt truffet tror jeg. Men Morten har rett i en del av det han skriver. Men at det er s mange muhammedanske land som er demokratiske det er en overdrivelse. Ikke et snev av demokrati engang. Selv et demokrati m ha lov beskytte sine verdier. Hvordan stemmer dette med KRL faget. Vr kristne arv skal bordt mens det skal reklameres for islam. Nei det henger ikke p greip. At noen aksepterer islam i vesten det er tydelig, men ikke de fleste vil jeg pst. Hva disse f ser i denne forskrudde krigsfilosofien er vanskelig forst. Selv har jeg ingen sans for det rasket der. Og at en eller annen gud skulle ha overlevert snne skrifter. Nei det tror jeg ikke p.

IS sine drmmer hper jeg at det blir satt en stopper for s snart som mulig. Hr p de som har overlevet deres herjinger i Mosul og andre byer. At noen sttter slikt svineri i dag er ganske forunderlig. Men slaveriet lever i beste velgende i mange av islamistlandene. Et liv er ikke mye verd der. Bare spr de som har jobbet der.

Ja la oss f en pen debatt om hva det hele dreier seg om uten tvang og trusler. Tror du at tyrkerne valgte diktatur av fri vilje. Det tror ikke jeg ihvertfall. Og hadde Morten og meg vrt der s hadde vi hatt en liten selle hver for lenge siden vil jeg tro. Det hele koker da ned til om hva vi skal sttte opp om. Skal vi ha demokrati eller diktatur. Frihet eller underkastelse og sharialover. At et klesplagg er s viktig det er det ikke, men det er signalene det gir til omverdenen. Akkurat slik som SS beskriver. Hvorfor kommer disse folkene hit til oss nr de hadde det s mye bedre der de kom fra. Hvorfor flyktet de fra paradiset? Hvorfor dra med seg ket hit til oss? Vi har kastet av oss det der for lenge siden. Disse folkene seiler under falsk flagg vil jeg pst. Send dem tilbake dit de kom fra.

Veldig bra skrevet Shahram. Jeg kan ikke bli mer enig.

Det finnes ikke et eneste sted i Koranen hvor det str at kvinner skal bre hijab, niqab eller burka. Dette er funnet p av rimelig forvirrede menn som burde vrt til behandling hos deg.

Det str ogs noen kraftige gloser i Bibelen ( srskilt det gamle testament ), muligens forfattet av like store skrullinger.

Den store utfordring er at s mange muslimske menn lever i r 2017 krever og forlanger av sine kvinner og dtre at de skal skjule det meste ogs hret.

Jeg er veldig uenig i hva Linda Victor Thorsen skriver.

Det at barn m f velge selv nr de blir 15 r gamle.

Foreldrene har innen den tid p mange mter pvirket barnet slik at hun ikke lenger er i stand til velge selv.

Hijab er ikke p lik linje som Jesus kors et religist symbol. Det finnes ingen sammenligninger historisk sett i det hele tatt.

Fra det kle seg skalt smmelig til det spasere rundt med hijaber, niqaber og burkaer er ikke noen familie eller menn skal ptvinge noen.

Glem Saudi-Arabia - selv om norske politikere digger hodekapperene.

Det er 38 r siden politisk islam i Midtsten offisielt ble fdt, etter at det sjiamuslimske presteskapet kapret den iranske revolusjonen i 1979 og tilmanvrerte seg makten.

Kvinner gikk fra frihet til total undertrykkelse.

Den undertrykkelsen trenger man ikke viderefre i Norge. Ei heller Europa.

Hurra. De siste nyhetene melder at IS rakner innenfra. Fremmenkrigerne vil hjem, men blir tatt og fengslet av fortsatte IS tilhengere. Endelig begynner sannheten komme frem om denne krigslren. Politisk islam.

Hvilke muslimske land har demokrati eller er demokratiske Morten? Noen har en viss form for stabilitet enten med diktatur eller et eller annet kongedmme som ikke er s mye bedre. Men demokrati slik vi mener det br vre det tror jeg en m lete lenge etter. Det er et lite lyspunkt i Saudi der unge velutdannede har begynnt se galskapen. Spesielt etter at oljeprisen ble s lav at de taper penger hver dag.

Det hele blir da en diskusjon om hva skal vi sttte opp om. Skal vi fortsette vr utvikling eller skal vi g 500 r tilbake i tiden. Jeg tror jeg vil fortsette fremover. Hvilke prinsipper skal vi flge for f et anstendig liv? Jeg tror de ti bud gir oss svarene vi trenger. Skal vi holde p vre humanistiske prinsipper eller ikke? Jeg vil si ja. Da skulle det egentlig vre greit. Hadde flere fulgt budene s er jeg helt sikker p at vi hadde hatt en bedre verden. Og uten islam kunne det blitt et paradis.

Etter at folk tok til vettet i Europa og stoppet krigene s ser en hva en kan f til i fred. At folk fortsatt er s uopplyste at de kriger og dreper for bagateller og noen tullete pbud i koranen er bare trist. Slik som det ser ut i dag s er islam den strste grunnen til krig og problemer. Begynn tenke selv og ikke bli hjernevasket av korrupte imamer og kjeltringer.

Det er p tide med en virkelig opprydding i islamistmiljene og en reform av islam. Men det er s ganske enkelt omvende seg til kristendommen i sin enkle form. Forbud og pbud, ja, men fornuftige. Du skal ikke drepe. Er det et fornuftig pbud? Du skal ikke stjele. Er det greit? Du skal ikke lyve. Er det fornuftig? Ta et for et og tenk over hva det betyr. Sammenlign s med koranen.

Hvorfor har vi alle disse konfliktene i st og vest? Vanstyre av politikere som aldri burde hatt noen styring. Urettferdighet, fattigdom, slaveri og griskhet. Skal vi velge en smal, men rimelig sikker vei eller den brede med veibomber og problemer. Det er det vi m ta standpunkt til.

Morten Archer

Morten Archer

Audun: Indonesia, Bangladesh og Pakistan er demokratier med muslimsk majoritet. India og Nigeria er demokratiske land med en stor andel muslimer. Ikke perfekte demokrater, men omtrent like gode demokratier som andre land med f muslimer og som er p samme sosio-konomiske niv. Se for eks denne videoen: http://www.aljazeera.com/programmes/upfront/2016/09/reality-check-islam-compatible-democracy-160923193103650.html

Jeg er stort sett enig med deg i det du kritiserer islam for. Men det er ingen som sier at VI skal g 500 r tilbake i tid. Du m ha strre tiltro til at vre verdier og institusjoner fint overlever den utfordringen Vesten n fr fra islam. Hvis vrt demokrati er i fare s er det fra islam-kritiske miljer som vil bruke ikke-demokratiske midler i kampen mot islam.

For meg virker det som at du ikke ser at islam er like mangesidig/mangfoldig som kristendommen. Det finnes fundamentalister og folk som bare vil andre godt. Det finnes folk som misbruker religionen til fremme egen makt, og det finnes mange som finner ro og retning i livet med religion. Vi kan ikke putte alle disse i samme boksen si Islam er slem, drlig, forkastelig og m utryddes. Vi m bekjempe de onde og destruktive sidene, men la de sidene som ikke skader andre f leve i dialog med oss, for gjensidig inspirasjon og berikelse.

Ok Morten. Det der var litt mer nyansert s da fr du bare samle de positive kreftene og starte reformeringen. Jeg kan ikke se at det har kommet frem s mye positivt fra islam egentlig. Nylig ble en kristen arrestert i Indonesia for beskyldninger om ha krenket profeten. Bare at noen setter ut et rykte s skal det straffes eller drepes. Nei det der er ikke sivilisert oppfrsel. Begynn reformasjonen med en gang. For all del.

Nr er 17. Mai?

Skriv en ny kommentar