Fryktens trekant - et spark til venstresiden

Som innvandrer med muslimsk bakgrunn blir jeg fornærmet, ikke når man tegner Muhammadkarikaturer, ikke når man snakker stygt om islam, ikke når man kritiserer muslimer. Jeg blir fornærmet når etniske og intellektuelle nordmenn behandler meg med silkehansker og blir forsiktige av frykt for å fornærme meg.

For mange år tilbake, kontaktet en journalist undertegnede og ba om et intervju. Han ville vise den «positive siden» ved innvandring. Han spurte meg om jeg kjente noen andre gutter fra Midtøsten med muslimsk bakgrunn som var integrerte og vellykkede, som hadde arbeid og snakket godt norsk. Journalisten ville lage et portrettintervju med oss, tittelen var «Drømmeinnvandrerne». Vi hadde én betingelse: at i denne reportasjen skulle vi ikke fremstilles som stakkare. Vi var klokkeklare: vi ville ikke bli presentert som ofre, vi ville ikke at noen skulle synes synd på oss. Vi ville ha en ærlig og saklig reportasje, om hvordan det kjennes å komme til et nytt land, lære seg et nytt språk, finne seg venner og skape seg et hjem.

Når reportasjen kom ut, kunne vi ikke tro det vi leste; i reportasjen ble vi fremstilt som tre stakkars  innvandrere, med mye fokus på alt det vonde vi hadde opplevd, lite fokus på hva vi hadde av ressurser og hvor mye vi hadde klart å utrette med disse ressursene.  

Sviket fra venstresiden

Venstresiden har sviktet integreringsdebatten i mange år og på mange måter. Mens venstresiden var febrilsk opptatt av å bekjempe rasisme og høyrepopulisme, neglisjerte de kampen om liberale verdier i innvandrermiljøet som ble tatt opp av innvandrere selv. Det var så viktig for mange av disse såkalte sosialister å være «gode». Det de ikke så, var at deres «kjærlighet» ble opplevd som kvelende for intellektuelle og oppegående innvandrere, spesielt de med muslimsk bakgrunn. Jeg kunne virkelig merke denne spesialbehandlingen de ga oss muslimer. De ville ikke høre om noen kritikkverdige forhold, de ville ha solskinnshistorier og glansbilder. Derfor neglisjerte de stemmene til gutter og jenter som varslet om sosial kontroll, overgrep, vold, tvangsekteskap, kjønnslemlestelse, osv.

Deres svik har kostet betydelig, for alle innvandrere. For det første, ga de alibi til fundamentalister og regressive krefter, de fikk lov til å vokse og organisere seg. For det andre, ble de sekulære og liberale muslimer svekket, varslere ble mistenkeliggjort og tiet ihjel. For det tredje, ved å unnvike å snakke om det ubehagelige, ved å ikke gi rom for en ærlig og åpen samtale, skapte de et vakuum. Dette vakuumet ble godt brukt av høyrefløyen, av de samme stemmene som dere sosialister var redde for. Dere, indirekte, ga næring til høyrepopulismens vekst.

Sammen med de tradisjonelle og regressive krefter i innvandrermiljøene og høyrepopulistene, har dere nå dannet en trekant. Jeg kaller denne trekanten for: Fryktens trekant. Dere drives av frykt alle sammen. Høyrepopulistene er redde for muslimer, spiller ingen rolle hvem disse muslimene er. Regressive og konservative muslimer er redde for liberale og sekulære muslimer, ex-muslimer og reformister. Og dere sosialister som synes synd på muslimer, dere er redde for høyrepopulisme og «islamofobi». Og her har dere også fått god hjelp fra en del innvandrere med muslimsk bakgrunn som er verdensmestre på å spille ofre. Men, det er frykten som driver dere alle sammen og frykten som forener dere.

Fornærmelsens forbannelse

Jeg har snakket med mange av dere på venstresiden. Dere er redde for å fornærme andre, dere vil respektere andres rettigheter (selv om at en del av disse rettighetene tar rettighetene fra andre) og dere vil være tolerante (selv mot det intolerante). Har dere spurt dere selv hvorfor det er så viktig for dere å være så «gode»? Når dere er så redde for å fornærme meg og andre muslimer, viser ikke dette indirekte at dere ser på dere selv som overlegne? Mener dere at muslimer er en underutviklet menneskegruppe som ikke tåler ytringsfrihet, demokrati og en tøff og ærlig debatt? Hvorfor?

Det som fornærmer meg er ikke karikaturtegninger, ikke når noen skriver kritisk om islam og ikke når noen er kritisk til innvandringspolitikken. Jeg blir fornærmet når du synes synd på muslimer og derfor nekter dem å bli utsatt for demokratiets spilleregler. Jeg blir fornærmet når du går så langt at du er villig til å ofre hele strukturen i et sekulært samfunn for å tilrettelegge for at «de stakkars muslimene» kan tilpasse seg og «komme ut av hjemmene sine». Jeg lurer på hva det er som ligger bak et så voldsomt behov for å være god og snill?

Freud sa en gang at han ikke hadde så mye ubearbeidet aggresjon og destruktivitet, takket være selvrefleksjon og hjelpen han fikk fra psykoanalysen. Derfor hadde han ikke så stort behov for å være den idealistiske legen som ville «redde hele verden». Han hadde ikke så stort behov for å bare være god og kjærlig lenger, derfor skrev han mer og mer om samfunnet og menneskets sinn og ble upopulær i noen kretser. Gir dette deg noen hints kjære «gode» sosialist?

48 kommentarer

Judas Iscaroit

14.07.2017 kl.13:26

Ok artikkel men det er feil å si at "Høyrepopulistene er redde for muslimer". Det er at islam er ikke forenelig med vestlige verdier. At disse som mener at islam er viktig, må dra hjem til sitt eget land. Ikke forsøple oss med den pedofile dødskulten islam.

Derfor alt som heter multikultur og globalisme fjernes. De som er her som ikke er etniske hvite må returneres tilbake til sine hjemland. Vi har ikke behov for dere.

Jeg tar ikke Freud seriøs. Han var både en narkoman og langer av kokain.

BareLurer

14.07.2017 kl.14:10

@Judas Iscariot:

"De som er her som ikke er etniske hvite må returneres tilbake til sine hjemland. Vi har ikke behov for dere."

Vi har faktisk mer bruk for folk som Sharam Shaygani enn deg så lenge du lirer slike idiotiske og åpenbart rasistiske utsagn av deg.

Og ja, jeg er skeptisk til salafister og andre muslimer som ikke vil la seg integrere på skikkelig vis.

Kristin Bruun

14.07.2017 kl.14:31

Kjære Shahram,

dette var befriende å lese for en tredjegenerasjons "innvandrer" av besteforelder med "riktig" hudfarge og "etnisitet", og som åpent foraktet nordmenns naive, ukritiske autoritetstro og tendens til å løpe i flokk, fremfor å å forvente det samme fra dem som ikke er like oss.

Har fortalt om hvordan min utenlandske besteforelder sjarmerte seg ut av situasjoner, rett og slett ved å spille på sin ikke-norske avstamning.

Nordmenn elsker de historiene.

Det bekymrer meg, for hva om de fortelles om en mørkhudet fra et asiatisk eller afrikansk land? Sitter latteren like løst da, eller skaper det frykt?

Ekstrem-høyre beskriver meg slik: "Hun er en venstreradikal bølle. Hun hadde helt sikert vært en av de kvinnelige vokterne i en KZ leir på 40 tallet", "kulturfeministisk nonne", "sosialist" og "raddis".

Venstresiden beskriver meg som ekstremist, høyreekstremist, nazist med Baader-Meinhofsympatier med mer, eller for å sitere en av de mer kjente: "Les extremes se touchent" - jeg var "ferska" i å snakke med en som er på høyresiden. Måtte jo le, men hva gjør meg så "farlig"? Hva gjør den velfungerende innvandrermannen så farlig?

Vi mennesker fungerer alltid i kontekst. Det jeg ser av andre mennesker, vil gjerne være et resulat av den konteksten. Hva skjer med "min side" om innvandrere, og særlig innvandrermenn ikke lenger trenger "oss"? At de ønsker å bli en del av dette "oss", og lykkes? :)

Sessa Sparre

14.07.2017 kl.14:42

Som en av venstresiden føler jeg meg truffet :) Ja, du setter fingeren på noe viktig her. Vi drives av frykt som du sier. Høyresiden drives av muslimfrykt, venstresiden av frykt for hatet fra høyresiden. Nå var jeg ikke politisk engasjert før høyrepopulismen gjorde sitt inntog, så jeg vet ikke hvordan varsling fra muslimer ble mottatt før. Det er jo tragisk hvis de ble tiet i hjel, slikt er ansvarsfraskrivelse. Jeg lurer på om ønsket om godhet kan være en form for overkompensering for hatet (som man også ser et godt eksempel på fra "judas Iscaroit" - hvorfor falsk navn forresten, er du redd for å ytre dine egne meninger uten maske? - som med velkjente høyrepopulistiske fraser og hersketeknikk deler mennesker inn i oss og dere og skjærer alle over en kam). Overkompensering skjer lett i alle sammenhenger der urett mot en part blir for stor. Good cop and bad cop - sikkert ubevisst mekanisme fra oss på venstresiden. Og beklagelig om den slår ut i uønsket retning, der vi ønsker å inkludere og integrere og respektere mennesker men ender opp med at vi fornærmer og utstøter.

Jeg ser både venstre- og høyresiden gjør en fundamental feil, alle båssetter og kategoriserer vi mennesker som "vi" og "dem" og glemmer at alle mennesker, uansett språk, hudfarge, religion, kroppsfasong eller klesdrakt, er ulike hverandre. Like ulike som du og jeg er. Det blir feil å forvente en uniform oppførsel eller tankesett fra en gruppe mennesker bare fordi de tilfeldigvis har statusen "innvandrer" eller "asylsøker".

Den dagen vi klarer å se enkeltindividet for det det er, og justerer krav og forventninger til hvert enkelt individ der det feiler, så er vi kanskje på rettere spor.

Jeg takker deg for ditt skarpsindige innlegg, det var en nyttig påminnelse og en øyeåpner i en tid der vi blindes av raseri mot hverandres polariseringer.

ingrid

14.07.2017 kl.14:53

Som alltid, veldig bra forklart. Sånne som deg trenger

vi mange av, da ville mange fordommer forsvinne.

Takk for at du tar deg denne tiden og jeg håper at

akkurat disse du beskriver får dette som pliktlesing.

Å tro at man er for god kalles på norsk for selvgod.

Og selvgode politikere har vi mange av. Egentlig er

de bare feige. De tør ikke si direkte hva de mener,

de er redde for å ikke være "politisk korrekte"

Hva betyr egentlig politisk korrekt ? Feig, rett og

slett feig. Våre politikere burde skamme seg.

Takk for at du fortsetter med dine flotte innlegg.

Judas Iscaroit

14.07.2017 kl.14:58

BareLurer. Det er bare en person som tror på den løgnaktige multikulturen som ytrer som du gjør.

Skal man rydde opp i de problemer som de gale politikere, byråkrater, media og NGOer har forårsaket. Kun for å glede globalister. Må man ta ordentlig i og fjerne alt.

Kalle det "tabula rasa".

Skvatt

14.07.2017 kl.15:09

Flott or denna sjornalisten! Nett slik lyt alle sånne sjornalistar som skriv um innvandrararar, asylsøkjarararar og andre stakkarslege menneskje det er synd i lêra mykje or. Han skjøna nemlegen at same kva dykk stakkarslege muslingar freista å overtyda han um, so er de stakkarslege menneskje som det er synd i og som treng all den omsut som berre den norske vinstresida og den utømelege pengjepungjen åt NAV kan gje. Eg sjår fram åt fleire slike elendeskildringar med gild ende når det permanente upphaldet vart gjeve, ikkje noko kan fengje oss norske nordmenn frå Noreg til å kjenne oss snillare og gåvmildare enn slikt noko, av di det stadfestar utsegnet um at me er verdas beste land. Halleluja! Pris Herren!

Jan Breivoll

14.07.2017 kl.16:02

Hei! Jeg har etterhvert lest mange utspill av denne typen og det som kjennetegner dem alle er at de sjelden eller aldri refererer til bestemte personer eller hendelser, eller en gang tidfester når noe skal ha skjedd. Så: hvem på venstresiden, hva skjedde, når skjedde det og hvor? Hvilke avis laget saken du snakker om, og når? Hvis man ikke klarer å være konkret, så er det heller ingenting for de du ønsker å diskutere med å ta tak i.

AndersInge

14.07.2017 kl.16:03

Veldig bra skrevet Shahram Shaygani. Du burde reist rundt å undervist dei feige og uvitende.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

MSM og feige journalister og PK politikere er skyld i mye av galskapen.Feigheten og lite kunnskap og total mangel på å finne ut ting selv. I stede svelger dei alt som kommer fra MSM. Ingenting som heter for mye kunnskap. Venstresiden virker som imun mot kunnskap.

En kan jo bare se på venstresiden når dei skal ramse opp antallet kjønn. I USA og Canada er dei liberale/VS blitt så sinnsyke at dei har passert 50 kjønn. Livredde for å si noe feil blir galskapen akseptert. Helt sinnsykt. I tillegg kan du få bøter på 250000$ for å bruke feil han/hun på folk. Denne galskapen må vi stoppe før det kommer til europa.

Galskapen er det eneste som kommer fra venstrevridde/libtard.

Lurer på om dei er så dumme at dei tror på det selv. Eller er dei bare totalt hjernevaska.

Venstresiden og dei liberale virker ofte som en Commodore 64 uten harddisk. Kanskje om du bruker turbotape får du litt liv, men den henger seg ofte opp.

Øivind Hundal

14.07.2017 kl.17:12

Det er også noe ved den norske venstresiden som bare vil «gi». Man tør ikke «kreve», om det er av innsats eller midler. Det henger selvfølgelig sammen med det politiske grunnsynet at staten skal sørge for alt, rettferdig fordelt. Koble dette med sosialdemokratiets forfall hvor alt «plikt» ble utrensket, så står man bare igjen med snillistisk, naivt idioti.

Erik

14.07.2017 kl.19:13

Alle sier høyresiden 'frykter' muslimer og 'frykter Islam' - det er nnonsens. Les hva som skrives og hør hva som sies; de frykter hva Islam oog fremmede kulturer vil gjøre med llandet vårt.

Espen Collett

14.07.2017 kl.19:57

Det var godt og interessant å lese din blogg, jeg vil følge med på den. Jeg er enig i mye av det du skriver, men som "venstrevridd" kjenner jeg meg (heldigvis) ikke helt igjen. Men det er kanskje fordi jeg også er psykoanalytiker og har bodd og reist i muslimske land og derfor vet at muslimer er like forskjellige i sin tro og hvordan de gir uttrykk for den som nordmenn er. Jeg har opplevet muslimsk "forkynnelse" og diskutert med medlemmer av "det muslimske brorskap" ( de var forresten svært kultiverte og godt informerte om europeisk politikk og kultur, men de tok feil på et punkt: de trodde Skandinaviske land var svært tolerante og ikke rasistiske). Jo mere vi blir kjent med mennesker fra andre regioner og religioner, jo mere kan de med "et åpent sinn" oppleve at vi har mere til felles enn forskjeller. Derfor er det viktig at du Sharam skriver om dette og du skriver godt! Fortsett å skrive!!

Ved anledning vil jeg også gjerne snakke med deg om dette og andre tema. Det er leit at din velskrevne blogg har fått slike negative kommentarer, men også bra at den har nådd frem til personer med helt andre syn på religionsfrihet i landet vårt.

Judas Iscaroit

14.07.2017 kl.20:25

Espen Collett: Nå er det som typisk dette med psykoanalytiker. Dem har en lei tendens til å ikke kunne skille mellom fakta og fantasi. Det er ikke hva man sier, men hva man gjør som er vesentlig.

Berlin: Seven Migrants Set Homeless Man on Fire

http://gatesofvienna.net/2016/12/berlin-seven-migrants-set-homeless-man-on-fire/

Det er slikt folk reagerer på.

Folk er oppgitt over at at en muslim kaller de som spiser gris, et hellig dyr i Skandinavia, for urene. Men tror at det å bade i kloakk er renslig, fordi Muhammad sa det. Det beviser at disse folkene har mentale problem.

Vi ser nå fra Sverige at ISIS krigere blir velkommen tilbake av folk som deg og Shahram Shaygani. Fordi den er så veldig synd på dem.

De som vil dette til skogen med dette er de som er reelle, fordi dem ser hvilken ondskap dette er. Mens de som holder tett eller forsvarer dette. Har enten en politisk eller økonomisk interesse. Eller er kun dårlig opplyst.

Espen

14.07.2017 kl.23:50

Acab, du er en ynkelig stakkar

Espen

14.07.2017 kl.23:56

Judas, så hva er blir det til? Bare muslimer, eller alle som har litt forskjellig hudfarge enn oss?

Du fremstår rett og slett som en reinspikka rasist som slenger inn en og annen kommentar om noe galt noen muslimer skal ha gjort for å legitimere rasisme.

Er selv skeptisk til mye av hva islam bringer med seg, men det andre reinspikka rasismetøvet du holder på med er rett og slett tilbakestående

En etnisk nordmann

15.07.2017 kl.00:17

Jeg er etnisk nordmann jobbet siden jeg var 15 år, men når jeg ble over 40 år da ble det umulig å få seg jobb utenom gjennom kjente, så hvordan i all verden skal da innvandrere få seg jobb?

Ryddegutt

15.07.2017 kl.00:44

Shahram Shaygani, takk for innsiktsfull blogg-post selv om jeg ikke er enig i alt du skriver.

"ACAB" og "Judas Iscaroit" hva er det som feiler dere? Det komme mye rart fra lavpannene på venstresiden men dere to vinner prisen i redneck-oppvisning. Det dere skriver er reinspikket rasisme som kunne vært hentet fra en webside drevet av nasjonalsosialister. Etter mange år med å bl.a kritisere innvandringspolitikken i Norge og blitt kalt både rasist og det som verre er sitter jeg nå målløs.

La oss håpe moderator gjør jobben sin og sletter skribleriene fra dìsse to idiotene

Also_Sprach

15.07.2017 kl.01:41

Veldig bra at dette også kommer fra reflekterte muslimer. Vi har de siste årene sett at enhver kritikk av islam mørke sider blir oppfattet som rasisme og fornuftige folk som Kjetil Rollnes nærmest blir halshugget offentlig av en venstreside han selv tilhører fordi han tillater seg å være kritisk eller til og med vise støtte til noen av poengene til Hege Storhaug. Utfordringen til venstresiden er at de i de fleste debatter oppfører seg som en religøs sekt selv som slett ikke har noen interesse av fakta og for meg virker det som den eneste politiske grupperingen som diskuterer dette nogenlunde edruelig en det liberale sentrum og liberale sentrum høyre. Vi trenger å få en faktabasert debatt om dette i Norge der ekspertene er objektive og ikke subjektive som de til nå har vært. Jeg utfordrer venstresiden til å sette seg inn i fakta, man kan jo for eks begynne med å lese og forstå koreanen.

Ulf Thorsdalen

15.07.2017 kl.01:56

Etter å ha lest kommentarene her (pr.14/7) ser jeg at begrepet "venstrevridd" gjentas av enkelte nærmest som nedsettende skjellsord, ikke ulikt en rekke andre digitale/sosiale media. Jeg lurer på hvem alle disse såkalt venstrevridde er siden jeg sjøl stemmer på venstresida. Kan ikke si jeg har truffet særlig mange som passer inn i den beskrivelsen som gis av denne "foraktelige" gruppen mennesker.

Når det gjelder mennesker med muslimsk tro eller bakgrunn, har jeg (kanskje i motsetning til en del som ytrer seg her) hatt mye med dem å gjøre gjennom jobb og delvis også privat. Å omtale dem som ei nesten homogen gruppe er en like stor kortslutning som å si at venstresida gjør og mener ditt eller datt. F.eks. blant muslimer fra det tidligere Jugoslavia finner en blandingsekteskap på tvers av religion. Blant de som rømte fra Afghanistan da Taliban overtok, har jeg opplevd folk med svært så moderne holdninger. Jeg betrakter ikke muslimske flyktninger/asylsøkere generelt som stakkarslige ofre, men som mennesker med ressurser. Å ta i bruk disse har de både sjøl og det norske samfunnet et ansvar for. Riktignok har jeg vært i kontakt med mennesker med åpenbare krigstraumer, men det er en annen sak. Fra vår egen krigshistorie vet vi hvordan det kan slå ut. Men som sagt, jeg er jo bare en lavpannet idiot på venstresida, så jeg burde vel ikke uttale meg?

Hater ACAB & Judas Iscariot

15.07.2017 kl.02:09

Flott skrevet! Mer av dette!

Tor

15.07.2017 kl.06:59

Fantastisk og meget innsiktsfull kommentar, Shahram!

@Ryddegutt: Jeg er uenig i at ytringene til "ACAB" og delvis "Judas Iscaroit" bør modereres eller fjernes. Kommentarer som er så hinsides faller på sin egen urimelighet, og er derfor å anse som ufarlige. Mye av grunnen til at ABB gjorde det han gjorde, var at han følte seg marginalisert og ikke fikk komme til orde. For å unngå en slik trykkokereffekt bør man la alle få uttrykke seg - selv om jeg er enig i at det også kan forsøple debatten.

Jeg tror ingenting på at holdningene som ACAB uttrykker får noe fotfeste om de ikke modereres. Ofte er kommentarene (i tillegg til å være usaklige) også dårlig formulert, og de som i utgangspunktet har lignende meninger, ender gjerne opp med å ikke ville assosieres med folk som ACAB.

Få trollene ut i lyset, for da sprekker de.

Bjarne Sørensen

15.07.2017 kl.07:46

Godt og fornuftig skrevet og du har jo forstått at skal du kunne ?leve? i et annet samfunn enn det du/din familie kommer fra så dere tilpasse dere?. noe dere tydeligvis har gjort. Bra jobba? og du blir vel kanskje like fornærmet dersom du kalles "jævla pakkis? på samme måte som en fra Nordnorge når han kalles ?jævla Norlending? eller ?samefaen?? sånn er det norske språket?. Det jeg imidlertid savner fra dere som hhar tilpasset dere er at dere også bør ta avstand fra de muslimer som forlanger både ditt og datt?.. Hvor er dere i debatten om halal slakt, om niqab, om moskeer med bønnerop osv osv?ingenting av dette hører hjemme i det norske samfunn? på samme måte som om norske kristne skulle forlange å få ei lita hvit kjerke på landet i Irak eller Pakistan, med klokker hver søndag?.. det er to sider av samme sak?.. det nytter ikke med en fot i hver leir?

Martin A. Engeset

15.07.2017 kl.07:53

Eg måtte nesten le då eg las dette. For eit par veker sidan skreiv eg eit innlegg til Nettavisen, der eg i hovedsak tok opp alle faktafeila og andre ikkje-religiøse feil i Koranen, og kva dei tyder (eit tema som i det heile ikkje er debattert av muslimar, men som er meget sentralt i ei terroristtid). Sakleg, nøkternt og godt dokumentert. Redaktør Gunnar Stavrum vurderte innlegget som interessant, at det ville interessera ein del lesarar, og sa dei truleg ville bruka det. Men debattredaktøren avviste det AVDI HO IKKJE KUNNE FINNA NOKON SOM VILLE SKRIVA EIT MOTINNLEGG HO KUNNE "TRYKKA" SAMSTUNDES (mitt innlegg var så nøkternt og veldokumentert, at det ville vera vanskeleg å skriva eit sakleg motinnlegg som drap det, så dei kan ha kvidd seg for å prøva). Avisa må for all del ikkje fornerma muslimar eller Islam.

Martin A. Engeset

15.07.2017 kl.08:03

Ps. Det er nesten ingen media som vil fornerma muslimar og Islam med å ta opp punktet eg nemnde - alle faktafeila, etc. i ei bok som udokumentert påstår den er dei eksakte orda til ein allvetande gud, og kva dei fortel. Dette trass i at punktet er meget godt dokumentert td. I www.1000mistakes.com eller den litt yngre "1000+ Mistakes in the Quran", Amazon). Og trass i kva punktet fortel i lys av td. vers 4/82 i Koranen og kva verknad det på sikt kan ha ovanfor muslimsk terrorisme, inbyrdes strid mellom grupper av muslimar, etc.

Erik Johan S

15.07.2017 kl.08:33

Meget godt velskrevet fenomen i Norge. Jeg tror faktisk de fleste er ganske flinke til å sette krav til hva som er riktig menneskeverdt liv. Media og politikere som har for mye makt. Nekter å ta tak i grasrota. Når grasrota vokser, vokser frykten og noen utnytter det.

Interegeringspolitikken har sviktet totalt.

De verdiene Norge har dannet er i ferd med å møte seg selv i veggen. Fantastisk godt formulert skrevet.

Fortsett slik.

ACAB - Mangel på forståelse er derfor du er rasist! Mengden info du ikke takler, så er det faktisk du som har den største frykten. Jo større frykt, jo flere dumme handlinger skjer. Hva hadde skjedd om du ikke hadde hatt frykt? Jo, da hadde du møtt mennesker med åpne armer, men stilt krav til Menneskeverdt liv for alle personer. uansett hva slags menneske det er. Fortsett og oppdrive vanvidd så ødelegger du deg selv med hat og frykt og for andre mennesker. Les opp om Holocaust og kjenn på det selv, man kan aldri utrydde hele verden! Derav kan du gjøre deg selv en tjeneste, bygg en hytte i skogen og bo med dyrene som gir deg fred.

Stockman

15.07.2017 kl.10:15

Myten om "det farverike" fellesskapet er det største bedrag AP og venstresiden noen gang har

lansert. Muslimer har ikke noe å gjøre i vårt demokrati. Vi kan ikke fortsette å ta i mot analfabetene fra disse muslimske landene som representerer alt det vi ikke står for lenger. Muslimer passer ikke inn i nordmenns væremåte og levemåte. AP trenger mere stemmekveg og kommer nok til å sørge for at "Muslimpartiet AP" skal styre. Godt hjulpet av "Godhetstyranniet i KrF vil dette sende det etniske Norge til helvete. Et flott land et i ferd med å bli ødelagt

15.07.2017 kl.10:33

Godt skrevet av en mann som har vestlige verdier i ryggraden, eller.....

En blir jo som menneske preget av sin oppvekst og kultur.

Derfor vil det alltid henge ett spørsmål, eller en usikkerhet ang.mennesker fra muslimske land, fra de som er preget av vestlig kultur/tro verdier, menneskesyn.

En kan ikke avfeie noen argument fra noen sider, venstre eller høyre.

Like lite som noen kan se på ett menneske om en er terrorist, radikal, muslim eller kristen for den del.

Ett "problem" i dagens samfunn er nyhetsbildet, og den styringen som skjer ang. dette temaet, der saker blir blåst opp til enorme proposjoner, selv om saker er alvorlige nok i seg selv, går det ut over logisk tankegang til de som "hater", og en kan lett dømme alle under en kam.

Ingen kan overbevise meg att en ikke blir påvirket i sin tankegang, når en vokser opp i land der alt dreier seg om koranen, og levesett styres av den i hverdagen.

Eller der makten styrer nyhetsbildet, slik att en framstår som hjelpere i en hver sammenheng, selv om bombene bærer ens navn....

Det er langt igjen, og problemet ser ut til og vokse med antall muslimer, som vil forbli i den "kulturen".

Men det er deres problem, ikke vårt, det ser det ikke ut til att noen politikere vil stå hardt på.

Vesten i sin boble av overlegenhet, rikdom, snillisme, kan melkes og bearbeides i det uendelige.

Det beste ville være for vesten og holde seg langt unna disse landene, og latt de styres av sine "gale" ledere, som jo tydeligvis er eneste løsning i slike klan/krigs samfunn...

Dette problemet må muslimer rydde opp i selv, men det har en liten tro på, etter og ha lest om deres "profeter" som foreleser/skolerer i sine sponsede moskeer/hat-skoler.....

Personlig dømmer jeg ett menneske ut i fra kontakt en har med mennesket, og ikke noe annet.

Alle har en historie, det er historie, hva du er nå, er ikke det samme nødvendig vis.

Hvem leser dine ord der de trengs som mest, om toleranse, likeverd, fred.

Lite penger/mening/makt i slikt.....

Judas Iscaroit

15.07.2017 kl.11:49

Espen: Når man ikke har noen argumentet kommer rasistkortet opp.

Nå er det flere grunner at vi ikke skal ta inn folk fra omverden. For det først er at den løgn-propaganda som sa at vi må ta inn ikke-etniske, fordi dette vil hjelpe oss når vi får en eldre befolkning. Dette er en løgn på flere måter. Vi har hatt en aldring av befolkning og en befolkningsenkning tidligere. Det medførte ikke til noen problem. Det andre er at når disse får familiegjenforening, svikter argumentet. Fordi vi tar inn flere som vil også bli eldre, vi får faktisk en forsterkning av den eldre befolkningen. For det tredje blir det også propagandert at vi ikke må føde barn, fordi å føde barn vil man skade miljøet. Derfor strider import argumentet mot all fornuft.

Så er den bevisste løgnen der man ikke skiller mellom arbeidsinnvandring og flyktninger. Tar vi arbeidsinnvandring må det være et krav at disse må returenes hjem når oppdraget er fullført. Ikke at dem får lov å bo her, heller ikke få lov til å bli statsborger. Når det gjelder flyktninger er det meningsløst å importere dem inn, ikke bare at vi nå vet er at nesten alle av disse har samarbeidet med kriminelle. Men ved å hjelpe ekte flyktninger lokalt er det både billigere, sikrere og vil hjelpe flere folk.

Så gjelder det islam. Den som tror at det er noe forskjell mellom moderat og radikal islam, har ingen kunnskap om islam. Det er ikke en religion heller, men en sekt/kult. På like linje som scientologibevegelsen er en sekt. Vi må med lov definere at islam er en sekt, at den er ikke i samsvar med fornuft, den manglende evne til etiske tankesett og mangler kultur. Med følge må alle moskeer fjernes. Jeg mener også at den bør også forbys, fordi den er ikke i samsvar med noen vestlige verdier. Spesielt har ingen muslimer tatt ett oppgjør med den muslimske slaveri og sex-slaveri. Noe som praktiseres forsatt av muslimer til dags dato Derfor har islam ingen grunn til livets rett her i vesten.

Det er ikke få problemer vi har med disse "asylanter", "flyktninger" eller det som kalles multikultur. Legger med noen få samlinger av dette. Siden man ikke kan legge inn flere linker samtidig legger jeg med overskriften på dem, så du selv kan søke etter saken på nettet. Hvis du tør.

"I've Worked with Refugees for Decades. Europe's Afghan Crime Wave Is Mind-Boggling"

"MUSLIMS SEXUALLY ENSLAVING CHILDREN: A GLOBAL PHENOMENON"

"Locations in the UK of Muslim grooming gangs, paedophiles and sexual exploitation" plassert på google map.

"Einzelfall-Map 2017" 'flyktning'-hendelser plassert på google map i Tyskland for år 2017.

"Einzelfall-Map 2016" 'flyktning'-hendelser plassert på google map i Tyskland for år 2016.

"SWEDEN YES!" 'flyktning'-hendelser plassert på google map i Sverige.

Hvis du gidder å sjekke hvilke og hvem er det som ønsker disse velkommen. Spesielt politikere, byråkrater, NGOer, media og må ikke glemme filantroper. Alle disse er globalister og forkjempere for den feilaktige og løgnaktige multikulturen. Men de er også de som er med på å skape konflikter i verden. På toppen av dette er de som er med på kampanjer for å ta inn "flyktninger", og er de som er med på å frakte disse "flyktningen" inn i f.eks. Europa. Kun for profitt og makt.

Kan jeg ta med noe som heter, brain drain, det er faktisk urettferdig at kloke hoder importeres fra et land til et annet. Spesielt i land som trenger dem sårt. Mange utviklingsland har faktisk klaget til Europa og USA om dette problemet.

Nå har jeg ikke tatt opp ting relatert til helse, sikkerhet og økonomi. Ville ta en rask runde.

Til slutt så du mener at siden jeg liker marsipan til jul. Så må det være en salafist moskee som nabo? At siden jeg griller og spiser maiskolbe. Må jeg ha mesoamerikanske folk som praktisere Popol Vuh som nabo? Siden jeg skriver tallene 0,1,2,3,4,5,6,7,8,9. Så må jeg ha indiske mennesker som praktisere kali-kulten? At siden jeg eier en skrutrekker. Til minne for et viktig Sør-Afrikansk slag. Må jeg ha sør afrikanere som nabo som praktisere voldtekt av spedbarn for å rense seg for aids?

Du ser hvor absurd multikultur argumentet er. Eller har du samme oppfatning og argument som Magnus Jacobsson (kristdemokraterna) "Hur sjutton tänker (SD)? Vem skall baka våra pizzor?"

Det gjelder å bruke hue.

Espen

15.07.2017 kl.15:06

Judas, trenger ikke noe mer enn å henvise til utsagnet ditt om at alle ikke-hvite personer skal deporteres.

Så ifølge deg så skal nevøen og niesen min sendes ut fordi de er adoptert fra Sør-Korea.

Du kan legge ut i det vide og brede og mene at alle ikke-hvite aldri skal få statsborgerskap (ref. uttalelsen din om arbeidsinnvandring).

Når det kommer til islam så er jeg enig i at det er mye grums der.

Men bare det at du ikke kan innrømme at du faktisk er en rasist gjør at du fremstår som en feiging.

Judas Iscaroit

15.07.2017 kl.16:23

Espen: Igjen er du en som ikke bryr deg om andre enn deg selv.

Det finnes noe som heter gyldig immigrasjon. Dette tar flere år, ofte over ti år for å bli sjekket og godkjent. Dette blir svindlet og ødelagt av de som mener at det å kalle seg asylant skal hoppe i køen og være en belastning for det samfunnet man kommer til. Spesielt når folk som jobber med slike sier 'off the record' at "er disse flyktninger eller missfornøyde turister?".

Skal man ta opp adopsjon. er det et 아니오 fra meg. Det er bra å hjelpe, men å importere det inn hit er egentlig forkastelig. Spesielt når vi vet at de agenter i Norge definerer de som ønsker seg å adoptere hvite barn blir definert som rasister, selv om de ønsker barnets beste.

Jeg anbefaler deg å se denne dokumentaren. Den tar opp at Roelie Post sin avsløring av kyniske mennesker som selger barn til adopsjons firmaer. Roelie Post ble kastet ut av EU stillingen, fordi hun forsvarte barna. Hillary Clinton er en av de pådrivere som ønsker mer salg av barn i fattige land.

Search a Child, Pay Cash: The Adoption Lobby

https://www.youtube.com/watch?v=y_Ebvs0HsEg

Normalt er den som kaller andre for rasister er den største rasist, fordi slike personen er kun egosentrisk og tenker bare seg selv. Vil ikke sjekke hva som virkelig skjer.

Vil ta opp en sak som du bør reflektere over. En anekdote. For en tid siden var det kvinnelige kristne misjonere i Kina å så hvordan de fattige kinesere levde. De naive syntes så synd på de fattige, spesielt når dem så at dem spiste "skitten" ris. Det ble satt i gang innkjøp av hvit ris. Gav ut til de fattige. Resultatet er at de fattige døde som fluer. Hvorfor? Fordi den hvite risen hadde ingen næring.

Det gjelder å bruke hue. Ikke være egosentrisk.

Espen

15.07.2017 kl.16:40

Ikke noe nytt under solen fra deg. Feiging

Espen

15.07.2017 kl.17:10

"De som er her som ikke er etniske hvite må returneres tilbake".

Du kan raljere om udokumenterte lobbyer og hva du vil. Ser ut som folk her inne uansett ser hva du egentlig er.

Espen

15.07.2017 kl.17:21

Acab, du er en skrikende tulling. Skulle tro du var 14 år?

Espen

15.07.2017 kl.17:23

Sharam, takker for det fine innlegget ditt, men visse mennesker i kommentarfeltet her burde vurderes innlagt. Så takker for meg og ønsker deg lykke til!

Shahram Shaygani

15.07.2017 kl.21:40

Espen: Takk kjære Espen og takk for veldig gode tilbakemeldinger.

Trine

15.07.2017 kl.21:17

Bra skrevet!

ACAB

16.07.2017 kl.04:30

Jo mer av kommentarene mine du sletter jo sikrere blir jeg på at muslimer er noe som må bekjempes som den kreftsvulsten dere er.

Kom deg ut av Europa. Du er en ynkelig sjel som aldri skulle fått opphold i Norge og ta med deg konvertitten Espen.

ACAB

16.07.2017 kl.04:32

Respekt, respekt, respekt.. Det er alt dere muslimer hyler om. Faen ta dere skitne griser. Må dere dø en voldsom død.

Audun Berg

16.07.2017 kl.06:57

Igjen et meget godt innlegg fra SS. Hvorfor er ikke denne mannen imam? Han burde jo være en leder med sin innsikt og viten. Men han virker ikke til å være en krigshisser og drapsmann så derfor er han ikke anerkjennt i disse kretsene vil jeg anta. Det virker som at mannen er ærlig og oppriktig og jeg finner at han har rett i det han skriver. SS fortjener vår respekt for sine standpunkter og sin innsikt.

Desverre er det mange som ødelegger for seg selv med dette maset om hva som står i koranen. De vurderingene overlater jeg til Martin A.E. Og da får ikke koranen mange poeng. Men vi bør holde oss unna disse til dels stygge uttalelsene som enkelte kommer med. SS er en av de få positive i denne diskusjonen og han bør vi høre på. Men det er et bittert faktum at de som ikke vil tilpasse seg våre lover og regler her i landet må helst finne seg et annet land snarest mulig. Tyrkia er jo et bra alternativ om du er enig med presidenten og holder kjeft om menneskelige rettigheter. Ikke nevn demokrati heller. Utviklingen der er skremmende.

Bjørnar

16.07.2017 kl.10:32

Ja der ble det veldig klart for meg, det jeg har trodd i mange år.

Uansett hva vi gjør, tilbyr, tilrettelegger, ikke gjør, ikke tilbyr/tilrettelegger, sier, ikke sier osv.

Blir altså feil.

Vi kan faktisk ikke gjøre noe riktig når det gjelder innvandrere og spesielt muslimer.

Hva er det egentlig dere vil ha fra oss?

Når skal dere (og jeg sier dere)

Fordi det gjelder faktisk de aller fleste av dere.

Begynne å ta litt tak selv?

Være litt takknemlige for at Norge har tatt dere i mot med åpne armer?

Når skal dere begynne å snakke positivt om Norge og nordmenn?

Når skal dere begynne å se hvor godt dere egentlig har Det?

Hvorfor i all verden klarer dere ikke å vise litt respekt?

Jeg er ikke rasist, fordi jeg har ikke noe i mot rasen deres.

Jeg har noe i mot at dere ikke ser hva dette landet gjør for dere bare for at dere skal trives, ha det trygt og godt.

Kunne ta utdannelse, få jobb, familie gjenforening, pensjon,

Religionsfrihet og m.m

Jeg skjønner veldig godt hvorfor folk i dette landet blir mer og mer rasistiske, noe de faktisk gjør.

Ha litt respekt for dere selv a!

Eller så kan dere faktisk dra tilbake til opprinnelse landene deres der hvor det er så veldig mye bedre.

Takk

Sivert Sæterbø

17.07.2017 kl.01:05

Har bodd sammen med muslimer i flere land. I stedet for å søke etter holdninger på toppene, har jeg konsentrert meg om den muslimske grasroten. Altså den muslimske "Ola og Kari" Der nede er min erfaring at de skjulte holdningene er utrolig ekstreme mot oss i vesten. Har sett opptak om hva som skjedde i den muslimske verden da nyheten om 11/9 spredde seg, opptak som mainstreammediene her i vest ikke tørr å vise slik de ble overført live rett etter angrepet.

Da tok befolkningen, "Ola og Kari" i store deler av den muslimske verden til gatene og danset i ekstase, inkl gamle tannløse kjærringer.

Når jeg har tatt opp emnet om hva som skjer med Europa, Usa og vesten etter hvert som den kristne kulturen ikke er stand å formere seg mer og minker raskt i antall, mens muslimene oversvømmer vesten både gjennom stor fruktbarhet og innvandring, er svaret ikke til å misforstå.

Vesten skal overvinnes med vestens egen våpen, demokratiet. Alle nede på grasrota som går i moskeene, dvs de fleste, har hørt imamenes prekener om hvordan den vestlige kulturen overvinnes og faller.

Så sier jeg som programlederen i Åndenes makt: Det er opp til oss vanlige folk som har sett programmet å bedømme.

Etter å ha reist i over 100 land og har bodd hos de lokale i mange kulturer og religioner over mnd og noen land med oppholdstillatelse, er jeg ikke tvil om hva som skje når den tid kommer.

Jeg kan bo sammen med/hos mennesker i alle religioner og kulturer, men å bo sammen med muslimer er noe helt, helt spesielt på mange måter.

Da jeg dro, var et norsk pass et synonym på trygghet. Gradvis har det norke passet blitt farligere og farligere, og da i muslimske land og i muslimske miljøer. Da jeg vente nesen hjem til Norge igjen kunne passet mitt være den direkte årsaken for å bli henrettet.

Laila

22.07.2017 kl.15:25

Det er dessverre kun en ting som må gjøres- og det er å forby Islam!

Alexio

22.07.2017 kl.15:48

Sivertsen Særterbø.

Norge har mistet sin troverdighet hos befolkning i mange arabisk land i forbindelse med "Sataniske vers" Av Salman Rushdie, den ateist indisk forfatteren. Da fatwa ble ustedt av lederen av Iran Ayatollah Ruhollah Khomeini. Da William Nygaard utga boka på norsk. Det norske flagget ble brent av ille synte fanatikere som skrekk død over Forfatteren. Boka ble påstempla som blasfemisk over Profeten. Før dette Norge var storstjerne i himmelen til de fleste Arabiske land,for innsatsen av Israel-Palestina konflikten. Avtale ble døpt Oslo-avtalen. Det var gøy å være nordmann i Midt-Østen.11/9 dansen i arabiske landene har bakgrunnen i Irak-krigen villedet av Bush-Administrasjon.

Judas Iscaroit

22.07.2017 kl.15:58

Ser at min kommentar til Espen "the muslim rimmer" er blitt slette. Men hva kan jeg forvente av en egosentrisk uærlig menneske.

Det jeg kommenterte var at Espen hadde ingen argumenter.

Hvorfor er det aktivert en organisasjon der Europeisk, midt-østen og Nord-Afrika der det skal være friflyt av folk og tjenester.

The Union for the Mediterranean comprises the 28 EU Member States, the European Commission and 15 Mediterranean countries. Foreign Affairs Ministers in Marseille decided that the League of Arab States shall participate in all meetings at all levels of the Union for the Mediterranean.

Pluss at FN ønsker å dumpe på oss ikke-etniske for utskiftning av befolkningen.

REPLACEMENT MIGRATION: IS IT A SOLUTION TO DECLINING AND AGEING POPULATION? United Nations Population Division

Jan

22.07.2017 kl.16:09

Jeg skjønner ikke hvorfor venstresiden og en god del av sentrum/høyre er så ville etter å gjøre landet til en islamsk stat. Når de ikke liker at Norge fortsatt skal bestå som Norge hvorfor ikke heller importere en fredelig kultur heller enn dødskulten islam. La oss gjøre Norge om til en hinduistisk, buddhistisk, sikh- eller en jødestat. Det ville fungert bedre. Det snakkes om berikende multikultur og det er mye i det. Men vi har ingen multikultur - vi har to kulturer: Den aggressive islamske og den ettergivende, tolerante norske.

Scott Johansen

22.07.2017 kl.16:34

Meget bra skrevet Shahram. Det vi ser er at venstresidens herjinger har medført at vi har fått en enorm offentlig finansiert(av landets stadig færre skattebetalere) industri hvor landets barn- og rusmisbrukere er blitt redusert til produksjonsmidler, og hvor sosialistene kun vil ha frem solskinnshistoriene og fornektet de enorme menneskelige tragediene som de selv skaper. Venstreradikale med mediemakt som brukes til å tegne et bilde av alle som ikke tenker som dem, og som også kritiserer systemet kalles for hatere...

gjest

22.07.2017 kl.16:54

Shahram.

Jeg er lei av deg. Når jeg meger "deg" så mener jeg en bred guppe mennesker egentlig. På den ene siden muslimene, på den andre de som muslimene skal leve blandt. Grunnen til at jeg er lei er fordi du og de andre løper i ring rundt flere store hvite elefantene i rommet uten å diskutere sakens mange viktige kjernepunkter.

Dette blir en lang og kjedelig argument, men prøv å følge med.

Når du ilag med mange andre muslimer og/eller innvandrere generelt flyttet til Norge så var det neppe pga du hadde det så kjempefint der du kom fra. Grunnene er alt fra ubetydelig ulempe til krig og elendiget. Ofte så er slik krig og elendighet faktisk startet av... stor overraskelse... islam! Men vi kommer tilbake til dette senere.

Så før så har man med en gang konkludert at det finnes en kjempegod grunn til hvorfor du flyttet hit.

Den andre faktoren, og det er noe både du og nordmenn og mange andre mennesker generelt har aldri skjønt er at en ting er kulturforskjeller som så, en annen ting er religion. Religion er noe privat, noe alle har rett på å ha, men noe som alle andre som ikke er med i denne religionen er interessert i skal ikke bli berørt av på noe vis.

Tenk deg f.eks. din edlere del i stedet for religionen din ? du har en, mange andre har en, men jeg vil ikke komme i nærheten av den. Og ikke skal jeg være så uanstendig at jeg skal vifte med min... ehem... «religion» foran ansiktet ditt.

Ja dette er litt på kanten men dette er også ubestridelig: alle har rett å tro på hva/hvem som helst men samtidig så skal det ikke berøre andre som ikke har noe med den troen å gjøre.

Muslimer har generelt aldri skjønt, eller rettere sagt nektet å skjønne at hvis de bare holdt hele religionen til seg selv og sine meningsfeller så hadde ingen hatt egentlig noe grunn til å være «redd» eller negativ mot den. Omtrent alle «utfall» som kan enten kalles islam-kritiske eller islam-fiendtlige er ikke begrunnet i uvitenhet men i islams lange og nærmest sagt tradisjonelle modus operandi som heter «angrip de som ikke er muslimer og tving frem dine krav».

Det andre problemet er nordmenn som er for det aller meste ikke muslimer og ikke-troende generelt, jeg snakker om den «vanlige mannen i gata», vet heller ikke hva de er og ikke er forpliktet til i denne sammenhengen, da tenker jeg andre religioner og kulturer. Det de har ikke skjønt er at på ingen tidspunkt skal de egentlig tilpasse seg noe som helst som kommer utenfra. De har blitt tvangsforet med tanken at de skal tilpasse seg alle slags religioner, kulturer, vaner etc. Nei det skal de ikke. Akkurat som det er din rettighet å tro den du tror på, så er det andres rettighet å ikke endre sine vaner/tro til å tilpasse seg andre. Gitt selvfølgelig at slike vaner og tro ikke går ut over andre. Tenk på et slags status quo der alle er en slag miniversjon av Sveits: ingen angrep, ingen allianse, bare rolig sameksistens.

gjest

22.07.2017 kl.16:55

Er du med meg så langt?

For hvis dette var tilfellet; innvandrere kommer til Norge, lærer seg språket, blir kjent med kulturen uten å nødvendigvis ta den helt til seg, kanskje assimilere seg kanskje ikke, men i alle fall ikke går med sine meninger og trakker på hverken rettighetene eller levemåten til andre, så hadde alle sammen idag heller fokusert på andre viktigere og mye mer nøytrale ting som vil aldri føre til uro i samfunnet, f eks diskutere døden til vokalisten av Linkin Park som mange nå savner veldig dypt.

Du skriver også om høyrepopulisme, integreringsdebatt etc... hvis du skal drive med seriøs politikk må du unngå å bruke slike «hashtags» til yrkespolitikere. Integrering skjer ved at folk... rett og slett integrerer seg! Hva er forskjellen mellom f.eks. en fra India og en fra Pakistan? Den ene av de to vil mest sannsynligvis integrere seg så å si knirkefritt, den andre hvis vi ser på mange storbyer i vest-Europa vil mest sannsynligvis ende opp i en etnisk og religiøs enklave med alle etterfølgende resultater. Men begge kom fra egentlig det som var ett land for ikke så forferdelig lenge siden. Så vennligst ikke lat som om du ikke ser problemets årsak, og forventer at en eller annen venstrevridd politiker skal «fikse» alt sånn, helt plutselig, ut av det blå. Dette må fikses på grasrot-nivå, der man begynner med det mest grunnelgende: hodlingene til folk.

Dette var integreringsbiten, nå til religionsbiten:

Problemet med ikke bare islam men organiserte religioner generelt er at de er totalt nytteløse og har egentlig aldri bidratt med noe som helst positivt. Ja alle skal selvfølgelig tro på hva de vil men så kommer slike ting som Islamsk Stat, som «martyrer» som skal utføre shahada og sende seg selv og en Toyota-pickup i luften med ett tonn sprengstoff i Mosul eller en annen plass, de tannløse analfabete som kaster syre i ansiktene på unge skolejenter i Afghanistan, og de «religiøst og moralsk overlegne» som kapper hodene til de som er skyldig i en eller annen haram-handling i ett av mange rike Gulf-stater. Med disse eksemplene og mange andre ting som skjer rundt om i verden i «islams navn» så er det vel nokså selvforklarende hvorfor folk er skeptiske til islam. Jeg vil derfor sitere ev skotte som du kanskje kjenner til: «Where your Haqq now?»

Du vil da helt sikker bli forbannet på denne påstanden og si noe a-la «jo men man skal ikke hive alle i samme bås her!», men så vil du heller ikke ha noen sakelige motargumenter mot de mange meningsmålingene utførte blandt vanlige muslimer bosatt i vestlige land som gang på gang i sitt flertall viste sympati og støtte til enten sharia eller forbud mot homofili, synes Bin Laden var en kjempekar etc.

Skriv en ny kommentar

hits