hits

Jakten p Mina Bai

Mina Bai skrev den 24.07.17 p sin blogg om en kvinne som valgte bade med bukse, kpe og hodeplagg. S kom et motsvar fra Sofia Rana og Linn Nikkerud under tittelen Friheten til bade med klr.

En analyse av Bais blogg

I sin blogg stiller Bai kritiske sprsml til en trend som dessverre eksisterer og ker i omfang blant konservative muslimer.  Hun tar til motmle mot patriarkalsk strukturell tenkning fra den kulturen hun kjenner godt og skriver:

Islams regler for tildekkende pkledning gjelder begge kjnn. Men den muslimske mannen har over tid reformert seg og kler seg ganske vestlig og fritt. Han gr i kortermete skjorter og med shorts i sommervarmen, og hodeplagget er slyfet. Til og med de mest konservative menn fra Islamnet eller Islamsk Rd kler seg bekvemt vestlig og tar p slips og dress i offisielle sammenhenger. De samme mennene er de fremste forsvarere av kvinneundertrykkende plagg som nikab.

S snur hun seg til sine medsstre og spr:

Hvorfor str ikke troende muslimske kvinner opp og konfronterer dem med dobbeltmoralen? Hvorfor skal ikke muslimske kvinners hud og hr tle dagens lys nr den muslimske mannen har kunnet frigjre seg?

Jeg vil hevde at denne teksten inneholder en klassisk feministisk posisjonering. Hvis denne teksten hadde blitt skrevet i et av landene som styres eller er pvirket av islamsk sharia-lovgivning, ville Mina Bai uten tvil bli dmt til fengsel og fysisk mishandling. Hvis denne teksten hadde blitt oversatt til arabisk, persisk eller urdu, ville mange feminister i land som er preget av konservativ islam trykket den til sine bryst og brukt den i sin kamp for likestilling.

Kritikken mot Mina Bai, skrevet av Rana og Nikkerud

Hele kritikken, som heter Friheten til bade med klr begynner med en selvmotsigende introduksjon. Forfatterne gir Mina rett i at det er uhygienisk bade med klr i et svmmebasseng, men samtidig sttter de bading med klr i tittelen. De begrunner dette med at selvbestemmelse er suverent for dem.

Men, hva hvis selvbestemmelsen til en person gr ut over grensene til en annen? Eller en gruppe? Hvor langt skal retten til selvbestemmelse strekke seg? Har ikke andre mennesker som bader ogs noen rettigheter? Retten til bade i et hygienisk basseng for eksempel?

Deretter anklager Rana og Nikkerud Bai for ikke ha ftt med seg det frigjrende arbeidet som gjres p grasrota mot den patriarkalske kulturen. Kan forklaringen p Minas reaksjon vre den at dette arbeidet ikke blir oppfattet som godt nok nr flere p grasrota sttter bruk av Nikab og er tause i forhold til bruk av barnehijab og sttter retten til bade med klrne p i et basseng, under flagget selvbestemmelsens suverenitet. Kan det vre slik at Bai opplever at dette arbeidet tar ikke ondet ved roten? At til syvende og sist, handler ikke dette om disse plaggene, men noe mer omfattende; en ukultur og en holdning som skaper og opprettholder denne type atferd.

I tillegg til det diskriminerende budskapet som finnes i denne atferden, svekker disse skalte rettighetene muslimenes omdmme og skaper stadig mer frustrasjon som slr tilbake p muslimer som gruppe. Disse handlingene skaper store hindringer i forhold til integrering og er med p ke avstanden mellom muslimer og ikke-muslimer.

S kommer en hersketeknikk, som ikke bare er brukt mot Mina, men ogs mot andre norsk-iranere som har begynte reagere p dette. De hevder at vi er blitt skadet av alt som skjedde i Iran og at vi brer en slags paranoia med oss, at vi blander det som skjedde i Iran med forholdene i Norge. P denne mten forskes en ekskludering fra debatten.

At vi brer disse negative erfaringene med oss er det ingen tvil om, men dere som kritiserer oss for dette kan prve se annerledes p saken. Vi vet hva vi snakker om fordi vi har sett hvor skadelig det blir nr den religise identiteten styrkes hos de konservative og nr individer med en konservativ og rigid overbevisning danner en gruppe som fr mer og mer definisjonsmakt.

Vi vet hvordan friheten til folk, direkte og indirekte, blir innskrenket med sosial og etter hvert statlig kontroll. Vi har sett hvordan moralske koder endrer seg radikalt nr en slik gruppe dannes og fr kende makt i sitt milj.

Mina Bai reagerer p en trend og har all grunn til det

Bais tekst er etter min mening en klassisk feministisk tekst rettet mot de konservative religise krefter. Hun kritiserer en forskjellsbehandling av kvinner som har rtter i tradisjon, religion og ukultur og en kleskode som har de samme rttene, men som samtidig er en forholdsvis moderne trend i det islamistiske prosjektet, som m bekjempes intellektuelt. Denne diskriminerende holdningen til kvinner kommer fra den samme kjernen som sttter tvangsekteskap, barnehijab, barneekteskap, reskultur og en rekke andre absurde handlinger som ikke hrer hjemme i et moderne og opplyst samfunn basert p menneskerettigheter og likestilling. P slutten av sin tekst appellerer hun til fornuften og advarer mot regresjon til bokstavtro. Hun ser p muslimske menn og kvinner som individer som kan tenke rasjonelt og oppfordrer dem til bruke fornuften, istedenfor stadig synes synd p dem og ha lave forventninger til dem.

Og, mens noen er opptatt av jakte p modige stemmer som Mina Bai og kjemper for friheten til bade med klr, kjemper kvinner i land som Algerie i disse dager for retten til kunne g i bikini p stranden, igjen, uten bli utsatt for verbal og fysisk trakassering. For det kunne de nemlig gjre for noen r tilbake, fr strandmiljet ble dominert av nikabkledde kvinner og konsensus endret deretter.

33 kommentarer
Judas Iscaroit

Judas Iscaroit

SVENSKA ULLA BERTTAR: S VAR DET ATT BO I SAUDIARABIEN

https://samtiden.nu/2015/07/svenska-ulla-berattar-sa-var-det-att-bo-i-saudiarabien/

Erfaring fra leve blant muslimer er at dem kan ikke leve sammen i vrt samfunn.

Derfor er det viktig kaste ut alt som heter multikultur. La dem integreres i sitt eget land. La dem bygge opp sitt eget land. La dem kjempe for sine endringer i sine egne land.

Vi har ikke behov for dem.

De som er for multikultur viser seg vre seksgale middelaldrene kvinner som p statens bekostning. Det er bde pedofile som gr for "asylbarna", men ogs andre som kjper sex av eldre "flyktninger".

Irene Myrbostad

Irene Myrbostad

Mina Bai er en viktig debattant som har min sympati. Hun str for noe vitalt, aktuelt og sannferdig problematiserende, og p tross av mye ureflektert meningsmotstand og simpel trakassering. De to damenes resonnementer om retten til bade i klr og kper i fellesbadene vre virker ikke bare merkelig, men tpelig. Det skulle tatt seg ut om det ble normen, da ville bassengene blitt en klorpl! Som om det ikke er nok klor der fra fr...

I det yeblikket "selvbestemmelsen" gr utover andre, er det per definisjon ikke lenger "selvbestemmelse"

"Min frihet slutter der andres frihet begynner".

Det er rett og slett forferdelig se islamister, "antirasister" og "feminister" g sammen og forsvare islamisters tolkning av hva som er "smmelig". At ikke spesielt Nikkerud skammer seg for lpe den rake motsetning av feminismens rend er jo egentlig til ... ja, skal man le eller grte?

Nikkerud som mnedens nyttige idiot for islamismen! I hard konkurranse med mange andre, dessverre...

Typisk hodels feministiske motsigelser.

Den ene dagen raser de mot "patriarkalske strukturer" og legger all skyld p menn som undertrykker kvinner av religise hensyn - og den neste dagen skrifter de mening og raser mot menn som nekter kvinner bade med digre klr p.

Det aller viktigste er legge all skyld p menn - ikke be kvinner ta ansvar for egne handlinger. Feministisk hersketeknikk er tanketom og ideologisk inkonsekvent.

Vanvittig provoserende! Vi andre dusjer med spe fr bading, nettopp av hygieniske rsaker, hva gjr muslimene spesielle i dette tilfelle? Vasker vi oss ikke fr badet blir vi ogs bedt om forlate svmmehallen!

Judas Iscaroit

Judas Iscaroit

I dette blogg innlegget forteller en venstreradikal feminist sitt mte med en muslim. Hvordan muslimen lyver og manipulerer kvinner. Der kontrollen blir strengere og strengere. Men flger av voldtekter og trusler.

http://archive.is/BsPWd#selection-367.0-367.61

Historien slutter ikke der. Siden bloggen er slettet og hun fortsatt klarer synes synd p slike mennesker. Det m vre noe virkelig galt med de venstreradikale feministene.

N er det ikke meningen avspore, men hva er det som gjr at det blir skrivefeil i overskriften? Dette drar ned kvaliteten rett og slett.

Niqab p stranda m vre noe av det mest meningslse jeg kan tenke meg. Da har man virkelig bommet p poenget. Da kan man like godt sitte i en mrk kjeller og etterligne skyggene i kjellerrommet

Jeg slutter aldri forbause meg over norske feministers knefall for konservativ islam - her gjelder n regel for menn og en annen for kvinner. Fy f***.

Takk for enda en god artikkel Shahram Shaygani. Jeg fr med meg alt det du skriver :). Noe jeg lurer p, hvorfor er det slik at mange iranere har blitt ateister og agnostikere etter ha levd under et prestestyre mens sunni-muslimer som kommer fra land med diktatur, korrupsjon og svrt konservative religise tviholder p sin religion? De har jo levd under lignende styresett som mennesker fra Iran, men allikevel str de fast ved sin religion? Hper du tar deg tid til gi meg et detaljert svar, dette er noe jeg har lurt p veldig lenge.

Kristine: Hei, takk for hyggelig tilbakemelding. Det er helt klart en del forskjell mellom iranere og andre innvandrere med muslimsk bakgrunn. Dette bekreftes ogs ved epidemiologiske underskelse. Iranere virker generelt mer skeptiske til religion, er mer kritisk til konservative holdninger og praksis. Kanskje iranere som kom til Norge p 80-tallet og 90-tallet var ogs en selektert gruppe, ganske skadet og skepsis til islamisme? Man kan ogs lure p hva slags sosiokonomisk gruppe de tilhrte?

kjempe for sin rett til skitne til andres badevann blir litt dumt.

Skal jeg da kjempe for lov til tisse i bassenget, noe som ogs er uhygienisk?

Eller skal naturister ogs f lov til bestemme selv hva de vil/ikke vil ha p seg? Skal selvbestemmelse kun fungere en vei?

Det er vel faktisk langt mer hygienisk ihvertfall.

Det er regler for antrekk og oppfrsel p slike steder, og gr din selvbestemmelse p tvers av det m du nesten fye deg eller holde deg hjemme eller steder der det er andre regler.

Rana og Nikkerud De begrunner dette med at selvbestemmelse er suverent for dem. Er de virkelig ikke klar over at de fleste blir underkastet et hatspreget syn p kvinner, og s kommer de med en slik meningsls argumentasjon.

Jeg heier p alle de kvinnene som arbeider mot dette psykopatiske kvinnehatet som det er i det muslimske miljet.

Judas Iscaroit

Judas Iscaroit

Shahram Shaygani:

Du "glemmer" at mange av Iranere er zoroastere ikke muslimer, mange hater islam men er tvunget til be til feil "gud".

Pluss ogs den iranske Bah'-troen er en forfulgt av muslimer i Iran.

Men igjen. Iranere m tilbake, slik som alle andre, til sine egne land for endre og bygge opp sitt eget land.

Takk for svar Shahram Shaygani :) . Flyktninger fra Iran har alltid pekt seg ut som de med hyest utdannelse,s slik sett kan det vre rsaken til at svrt mange iranere har forlatt sin tro. Jo hyere utdannelse jo strre sjanse er det for at man ikke er religis.

Bra skrevet! Du har alltid mange gode poeng og er en fornuftig stemme i debattene :) Keep on!

Nasrin fra Persia

Nasrin fra Persia

Det er viktig vite at de fleste av iranere eller persere er fdt muslimer av muslime foreldere. Dette er automatisk. Men poenget er at de fleste av oss praktiserer ikke islam. Vi er fdt under shahen og den gang var landet mer sekulrt og mere vestlig og de fleste som kom til Norge i slutten av 80 talet er fra denne gruppen. Vi er opptak av utdanning, jobb og integrering.😊

Nasrin fra Persia

Nasrin fra Persia

Mente opptatt

Martin A. Engeset

Martin A. Engeset

Shahram Shaygani.

Eg har visst stilt dette sprsmlet til Dykk fr, men ikkje ftt svar: Ein debatterar store og viktige detaljar om Islam, men kvifor flyktar ein fr det mest sentrale av alt nr det gjeld religionen: Kva er eigentleg Islam?

Bde Koranen (td. 4/82) og Islam hevdar at Koranen er send ned av ein allvetande gud, er guden sine eksakte ord og kopi av Moderboka i Allah sin himmel, og at eit prov for dette, er at Koranen er perfekt og feilfri.

Men Koranen er full av faktafeil (utrulege 1750+), andre ikkje-religise feil (350+), sjlvmotseiingar (300+), punkt s uklare at Islam enno i dag ikkje veit sikkert kva som er meint (650+), abrogasjonar (rettingar av punkt i teksta - minst 124, muligens 500+, eg har sett forskjellige tal), sprkfeil (225 eller litt fleire - ofte ikkje-arabiske ord i ei bok som pstr vera reint arabisk), etc. INGEN allvetande gud ville levera ei heilag bok av slik kvalitet - og p toppen har den drleg littrr kvalitet med td. mengder av gjentakingar, logiske feil, etc.

Men nr alt dette provar at det ikkje er sant at boka kjem fr ein gud, kva er d Islam?

Dette er eit kjrnesprsml langt viktigare enn sjlv store detaljar som td. kvinnesyn, terrorisme, etc.

Eit lite ekstrasprsml: I og med Koranen beviseleg ikkje kjem fr ein gud, kva ventar d islamske terroristar dersom det er eit neste liv?

Martin A. Engeset: Hei, jeg har ingen problem med se og akseptere denne kritikken du kommer med. Religion har en sterk pvirkningskraft p mennesker og derfor kan ikke bekjempes bare med snakke nedlatende om den religise (jeg sier ikke at du gjr det). Religion sitter tett i psyken, beveger emosjoner, handler om andre ting enn gud (ofte egne fantasier). Jeg tror noen vil aldri holde p sin tro uansett hvor lite fornuftig denne troen virker for andre. Derfor har jeg mer tro p reformasjon

Jeg gikk innom Mina Bai sin facebook side i gr hvor blant annet det du nevner i din artikkel ble diskutert. En sterkt troende muslim, som hadde mange sitater fra Koranen skrevet p sin facebook side, omtalte Mina Bai p en sterkt nedvurderende mte, komprimert ble hun vel kalt en rels hore. Slik jeg har forsttt s krevde Profeten at man skulle snakke pent til sine med-mennesker, hvordan i all verden kan da en sterkt troende muslim, falle ned p et s ekkelt niv? Er det slik at vennlig prat bare gjelder de som er muslimer selv eller. Vil helst ha svar fra dem som har vrt/ er muslimer, slik at svaret jeg fr er korrekt.

Hei Sharam!

Du skriver "Hele kritikken, som heter Friheten til bade med klr begynner med en selvmotsigende introduksjon. Forfatterne gir Mina rett i at det er uhygienisk bade med klr i et svmmebasseng, men samtidig sttter de bading med klr i tittelen".

Sharam: du er vel klar over at man gjerne ikke bade i de samme klrne som man gr i til daglig? om en kvinne velger bade med klr, s er det gjerne "badeklrne" til denne kvinnen, og ikke festklrne som kanskje er dynket med parfyme og som man har svettet litt i? Det fremstr som ganske overraskende at en tenkende person som deg bruker et s drlig gjennomtenkt argument... De aller fleste kvinner har gjerne egnet svmmeklrt,enten det er bikni eller burkini, som kun brukes til svmming, og da er vi tilbake til kjernen i denne delen av saken: er det da uhygenisk bade i badeklr i et svmmebasseng? Selvklart ikke! men gr du p do for bsje og hopper ut i bassenget uten ha vasket rumpa/rektum, ja da kan vi snakke om uhygiene! S bde du, Rana og alle dere snakker her uten tenke dere om. Det er ikke uhygenisk bade med badeklr!

Mansor: Men hvis du leser min blogg s ser du at dette handler ikke om klr og hygiene, men en mentalitet som er bak! En mentalitet som diskriminerer kvinner som du helt sikkert kjenner igjen.

Hei ACAB,

"pakkis i badeshorts"? sier mye om deg! og helt rlig, jeg ville ikke likt bade i noe mer enn shorts, aller helst ikke det heller ;) MEN, jeg respekterer andres rett til gjemme s mye av kroppen deres som de vil nr de skal bade. Ingen skal tvinges til vise mere av sin kropp enn det de selv finner behagelig. Det er denne retten jeg sttter, ikke de som tvinger andre til enten kle av seg,eller kle p seg! Ha en fin dag ACAB

Mansor: Ikke bruk tid p ACAB

Judas Iscaroit

Judas Iscaroit

Slik oppfrer en muslim seg

Han kastade sin fru frn balkong ? jagas

http://www.expressen.se/nyheter/han-kastade-sin-fru-fran-balkong-jagas

Mansor, jeg er etnisk norsk, hvis jeg hadde mtt opp med dongeri og genser i et felles badebasseng s hadde jeg blitt kastet ut selv om jeg hadde insistert p at det var mine badeklr. Vi har disse reglene pga hygiene, og da m reglene for alle vre helt klare slik at det ikke sklir helt ut,ingen kan vite om alle bruker disse kledene bare til bading. Ang deg som muslimsk mann, bruker du shorts som gr nedenfor knrne og som gr over navlen? Hvis jeg ikke husker feil, s er dette et minimum klede for menn.

Her sletter vi som aldri fr shabarabaraysa. Kom deg hjem til muslimland. Du har ingenting i norge gjre.

Det er en ting jeg undrer meg over. Det er alle de som tror at problemet med ekstrem islamisme blir lst ved at man sender alle muslimer tilbake til muslimske land. Hvis hele vesten skulle gjre det, s kan jeg jeg garantere at det vil gjre vondt verre. Hatet mot vesten vil vokse og de vil bli mye farligere.

Beklager, men dette er en enkel sannhet som burde vrt fortalt visse personer her for lenge siden.

Judas Iscaroit

Judas Iscaroit

Bent: Les litt historie. Konflikten med Islam er 1400 r gammel. S det er smart sende alle sammen tilbake. Femte kolonister har vi ikke behov for.

Vi har ikke behov for dette.

"Pakistani asylum seeker is jailed for attacking British wife he married to get a visa with a hammer (but judge REFUSES to deport him)"

"Muslim Refugee Beat Western Wife With Hammers Upon Seeing What She ?Forgot?"

N er det kommet fram at korrupte mennesker i media skal kun propagandere positive om islam.

Fra "Barcelona declaration" en avtale mellom EU og muslimske land der str det under kapittel Media:

"Close interaction between the media will work in favour of better cultural understanding. The European Union will actively promote such interaction, in particular through the ongoing MED-Media programme. An annual meeting of representatives of the media will be organised in this context."

https://norgesavisen.no/wp-content/uploads/2017/07/Barcelona-avtalen.pdf

Judas Iscariot, nsker du at vi skal etsblere en steil front mot mer enn en milliard muslimer? Nr er du fornyd? Nr 3dje verdenskrig har startet?

Du kan ikke etablere en steil front mot alle muslimer og fortelle dem at de er unsket i vesten uten at det fr enorme konsekvenser. Hva er det du egentlig nsker?

Judas Iscaroit

Judas Iscaroit

Bent: De konflikter vi har er skapt av globalister. At disse "multikulturelle" er nyttige idioter er ikke vrt ansvar.

Vi m f vekk alle disse korrupte politikere, byrkrater, media og NGOer vi har som dumper disse "multikulturelle" p oss.

S avskaffe multikulturen i vesten, fordi dem er kun en lgn. Kun aktivert av globalister og deres medlpere. S disse "multikulturelle" m hjem bygge opp sitt eget land.

Skriv en ny kommentar