hits

Den suverene retten til bestemme over sin klesmte skal ikke stoppe en rasjonell kritikk mot hijab

Etter mitt forrige blogginnlegg fikk jeg et motsvar fra Sofia Rana og Linn Nikkerud i Dagbladet den 04.08.17. Jeg takker dem for at de har brukt tid og krefter, lest min blogg og har svart p den.  Deres hovedargument er at kvinnen skal selv bestemme hva hun skal ha p seg. La meg vre krystallklar p hvordan jeg ser p denne saken. Jeg ser ikke p alle kvinner med hijab som islamister, heller ikke som undertrykte mennesker. Jeg vet at det er mange rsaker til bruk av hijab. Jeg har ikke allergi mot hijab eller hijabkledde kvinner fordi jeg kommer fra Iran. Jeg kjenner mange kvinner som bruker hijab og finner mange av dem som svrt hyggelige og flotte personer. Jeg sttter ikke et forbud mot hijab i det offentlige rom (bortsett fra barnehijab), fordi p lik linke med Rana og Nikkerud mener jeg at religionsfrihet er essensielt i et demokratisk samfunn og skal ikke krenkes. Jeg er likevel skeptisk til hijab, og mener at fenomenet burde f intellektuell motstand.  

Hijabens bivirkninger
Forsvarerne av retten til kle seg som man vil, hopper glatt over bivirkningene hijab bringer med seg. La meg oppsummere en del av disse her:

  1. Kvinnen er problemet: Bruken av hijab, som et plagg, er blitt mer progressiv og omfattende. I dag opererer man ikke bare med hijab i seg selv. Blandet med en patriarkalsk og kvinnediskriminerende holdning, har hijab gjennomgtt en transformasjon og blitt til klesplagg som niqab, burka, chador, jilbab, osv. I en rekke land er det rett og slett livsfarlig ikke dekke seg til, fordi de som ikke gjr det blir lett bytte for trakassering og seksuelle overgrep. Vi vet at i Norge finnes det ogs en del jenter som bruker hijab ut ifra et sosialt press, men som kaller dette et fritt valg. La oss vre rlige her. Alle disse klesplaggene har en ting til felles: De symboliserer at kvinnen har en kropp som skaper problemer rundt seg og m derfor tildekkes. Dette er felles, forskjellen ligger i graden og omfanget av denne tildekningen. For meg betyr dette at i kjernen til hijab, som et symbol, er kvinnen sett p som et problem som m skjules eller dekkes til.
  1. Barnehijab: Hijab har utviklet seg videre og har ftt innpass i barnets verden. Fenomenet barnehijab er n p vei inn for fullt. Mange foreldre som krever at barn skal ha p seg hijab eller lignende, tenker lite over konsekvensene dette har for barnet. I dette prosjektet blir barnet tillrt (ubevisst) et problematisk forhold til sin egen kropp. I det samme prosjektet blir barnet p daglig basis minnet om at hun er annerledes enn andre barn i Norge (eller omvendt; at andre barn er annerledes enn henne). Guttebarn som vokser opp med en slik holdning, blir indoktrinert med den holdningen at kvinnens kropp er problematisk og m dekkes til. Det krever ikke stort intellektuelt arbeid se at denne holdningen, som starter fra barnealder, kan fortsette i voksen alder og forsterke kvinnediskriminerende holdninger og tradisjoner, gjennomfrt av bde menn og kvinner som selv har vrt ofre for en slik indoktrinering.
  1. Hijab og integrering/tilknytning: Hijab og lignende, sammen med den mentaliteten som ligger bak, hindrer mange kvinner fra delta i arbeidslivet og tar fra dem muligheten til fungere p lik linje med menn. P verdensbasis snakker vi om millioner av kvinner (i noen land str da nesten halvparten av arbeidsstyrken ubenyttet), vi vet at dette ogs gjelder en del kvinner i Norge. Vi vet at en del muslimske jenter holdes borte fra idrett og fritidsaktiviteter p grunn av de samme holdninger som forkynner tildekning av kvinnekroppen. For ikke s lenge siden fortalte en jente meg at hun ikke fikk mulighet til ske p politiutdanningen fordi foreldrene likte ikke at hun skulle svmme sammen med gutter (opptaksprven). Slik konservatisme har ikke bare skapt en fysisk hindring for integrering, men ogs en hindring i forhold til psykologisk integrering. Ved understreke sin annerledeshet skapes det stadig strre avstand mellom muslimer og ikke-muslimer.  Slike pbud og mentaliteten bak dem svekker tilknytningen direkte og indirekte mellom muslimske innvandrere og vrige borgere.
  1. Hijab og islamismen: La oss ikke glemme islamismen oppi det hele. I dag vet vi at islamister forsker nedtone muslimenes heterogenitet og mangfold og vil redusere dem til en kompakt enhet forent i kampen mot Vesten. Den amerikansk/tyrkiske professoren Cemil Aydin, ppeker dette i sin siste bok The Idea of the Muslim World. Han, som for mange regnes som en islamapologet, skriver om hvordan vestlige supermakter og intellektuelle, men ogs islamistene, tar fra muslimene pluralismen og heterogeniteten og konstruerer en muslimsk helhet. To krefter som tilsynelatende er i krig med hverandre, fremskyver og opprettholder tanken om at det skal finnes en muslimsk helhet. Vi vet i dag at hijab og lignende ogs er et symbol for politisk islam og et forsk p forene muslimske kvinner under ett, i en ummah. Det at den muslimske identiteten n vektlegges mer enn den nasjonale identiteten blant innvandrere med muslimsk bakgrunn, er enda et tegn p at denne strategien lykkes.

Kritikk av hijab er ikke ndvendigvis et angrep p muslimer
Problemet jeg har er ikke med hijab i seg selv, men mentaliteten som ligger bak den og de bivirkningene den bringer med seg. Spesielt nr hijab ikke er et religist pbud, synes jeg det er vanskelig forsvare bruken av den i denne tiden og nr den skaper s mange bivirkninger. Hijab er ikke lenger et manns/kvinnes prosjekt, den berrer mye mer og mange flere. Nr den har utviklet seg til mer konservative og strenge former, skaper avstand mellom muslimer og ikke-muslimer, blir brukt til holde millioner av kvinner nede og brukes som et symbol for forene muslimer i en homogen religis masse, burde den f intellektuell motstand.

6 kommentarer

Det er ingen i Norge som bryr seg om hijab. Om du bruker i hijab i Norge br du ta deg en tur hjem. En lang, lang tur hjem. Hjem til der hijab er pkrevd. Hjem til muslimland. Du og fettera dine har ingenting i Norge gjre. Dere er hverken demokratiske eller oppegende nok til bo i et land som Norge, ei heller Europa. Kom dere hjem til der det er akseptert ikle seg laken for bade. Det er det ikke i Norge og utenforskapet dere bringer med dere bidrar bare til skape avstand og etterhvert fiendtliggjring nr vi skjnner hvordan dere ser p oss vantro. Kom dere til hlvete hjem. Dere er ikke skapt for et liv i hverken Norge eller Europa - Og det har dere valgt sjl.

Denne retten til velge kommer fra menneskerettighetene , i 1948 stemte disse for disse rettighetene.

De 48 landene som stemte for var: Afghanistan, Argentina, Australia, Belgia, Bolivia, Brasil, Canada, Chile, Colombia, Costa Rica, Cuba, Danmark, Dominikanske republikk, Ecuador, Egypt, El Salvador, Etiopia, Fillipinene, Frankrike, Guatemala, Haiti, Hellas, India, Irak, Iran, Island, Kina, Libanon, Liberia, Luxembourg, Mexico, Myanmar, Nederland, New Zealand, Nicaragua, Norge, Pakistan, Panama, Paraguay, Peru, Storbritannia, Sverige, Syria, Thailand, Tyrkia, USA, Uruguay, Venezuela.

N har Norge tydeligvis trekt seg fra menneskerettighetene, de nsker ikke lenger flge dem.

Flott innlegg, som alltid. Det jeg lurer p n er om

Listhaug fr igjennom forbud for hijab p smjenter.

Dette burde vre s viktig at det starter snarest.

Stakkars smjenter, klart de merker at de er utenfor eller annerledes. Ogs gutter fr feil oppfatning av

jenter/kvinner p denne mten. Det riktige ville vre

forby hijab i Europa, der vi har likestilling.

De som ikke vil tilpasse seg dette, m da reiste til-

bake til landet de forlot. DER kan de bruke hijab,

som tegn p undertrykkelse.

Judas Iscaroit

Judas Iscaroit

Kort innom:

Infr sljfrbud p barn i grundskolan

http://www.gp.se/ledare/inf%C3%B6r-sl%C3%B6jf%C3%B6rbud-p%C3%A5-barn-i-grundskolan-1.4471587

Men dette er uvesentlig siden dette tull skal fjernes fra hele vesten.

Det jeg mener frst er avskaffe multikulturen. Fordi den er en lgn og er fullstendig feilsltt. De som er her ulovlige, invitert av korrupte politikere og byrkrater p lgnaktige grunnlag, m integreres i sitt eget land. Der kan dem bygge opp sine egne land.

S kan dem i sine egne land f.eks. kaste sten p sine koner, eller angivelige hekser. Kaste koner og homofile utenfor bygninger. Voldta barn og dyr. I den tro at denne "tro" er det mest perfekte.

@En som lurer: Jeg er helt enig med deg. Hijab er flott og fint. Kvinner som vil dekke hret sitt skal gjre det. Norge er et lite kaldt land som kan ta det tusenr til forst at det finnes mangfold i verden. Mange i Norge har ikke noe i mot at unge menn blir filmet med s** p*** p et ungdoms program p riks tv men plutselig blir gale av se en ordentlig kvinne med Hijab p samme kanal. Det dreier seg egentlig om et grisete ukultur uten anstendighet og respekt og toleranse.

Skriv en ny kommentar