hits

Sosial kontroll og reskultur (Del I)

Barnet blir alltid fdt inn i en sosial kontekst som bestr av hva foreldrene og storsamfunnet forventer av henne/han. Foreldrene har ansvaret for oppdra barnet og samfunnet kommer med det kulturelle pfyllet. P en mte kan man si at menneskebarn blir fdt ufrie og kjemper en uendelig kamp om sin frihet livet ut.

Det finnes en konflikt som overhodet ikke trenger vre bevisst: p den ene siden handler vrt liv om friheten til ta vre egne valg og skape vr egen identitet. P den andre siden m vi forholde oss til den sosiale konstruksjonen med alle sine pbud og forbud, forventninger og idealer som ikke er vre. 

I visse kulturer er denne sosiale konstruksjonen ganske stram og konservativ. Individets frihet blir mindre respektert. Det kollektive konsensus er mer synlig og etableres ved regulering og et kollektivt samhold. Jeg kaller disse kulturene for pre-moderne og dessverre praktiseres en slik kultur av en del mennesker med bakgrunn fra muslimske land.  

Barnets posisjon i en pre-moderne kultur

En av de strste skilnadene mellom en kultur preget av modernitet og en pre-moderne kultur, er barnets posisjon i disse kulturene. I et moderne samfunn blir barnet sett p som et individ under utvikling med egen integritet og egne rettigheter. En god oppdragelse i et moderne samfunn er mer veiledende, enn bestemmende. Barnet ses p som et menneske som er i bevegelse (hun/han m finne ut av livet selv, gjre seg opp egne meninger). Det tas hensyn til barnets flelsesliv og at hun/han ikke skal utsettes for psykisk eller fysisk krenkelse.

I et pre-moderne samfunn er barnet mer et objekt enn et Selv. Dette objektet eies mer eller mindre av foreldrene. Foreldrene har rett til bestemme hvordan barnet/objektet skal bli i fremtiden. Barnet m formes og i denne utformingen kan grensen til barnets Selv krenkes hvis det er ndvendig.

Barnets seksualitet

Den seksuelle driften skaper ofte trbbel i forhold til de rammene som sivilisasjonen setter opp for mennesket, det hevder i hvert Sigmund Freud. I flge Freud skapes et spenningsfelt mellom kravet fra seksualdriften (som vil ha tilfredstillelse) og kravet fra samfunnet. Seksualitet her skal forsts i et mye videre perspektiv enn bare den seksuelle handlingen per se. Her m man tenke at alle livsbejaende aktiviteter, alt som representerer menneskets vitalitet og nske om utfoldelse, inkludert kroppslige uttrykk, ligger inn under seksualdriften.

Selvsagt m barnets seksualitet, som er en potent drivkraft, kontrolleres av foreldrene i et pre-moderne samfunn. Ekteskapet, som er en sosial kontrakt for kanalisere seksualiteten til fordel for storsamfunnet, er ikke bare basert p gjensidig kjrlighet, men har konomiske og sosiale investeringer med seg. Barn kan ikke bestemme selv hvem de vil gifte seg med; hensynet til familien eller klanen veier mye mer enn barnets eget nske. Et ekteskap kan sikre familiens konomi, sosiale posisjon og re i et pre-moderne samfunn. Seksualiteten i en slik kultur kan ikke utforskes, den m temmes.

Nr den pre-moderne kulturen kolliderer med den moderne

Nr innvandreren som har vokst opp og internalisert en pre-moderne kultur flytter til et samfunn med moderne kultur, oppstr en konflikt.  

I en slik situasjon, kan opplevelsen av kulturforskjell bli s skremmende at innvandreren velger trekke seg tilbake fra storsamfunnet, holde seg sammen med likesinnede og dyrke sin egen (pre-moderne) kultur. Noe av det foreldre med innvandrerbakgrunn frykter sterkest, er hva som vil skje med barnets utvikling i det nye samfunnet. penbart foregr det en kulturkollisjon, der storsamfunnet blir sett p som en trussel. Barnets eventuelle bevegelse bort fra den opprinnelige kulturen m derfor innskrenkes ved hjelp av diverse metoder og taktikker. Dette er opphavet til reskultur og sosial kontroll. En kollektiv enighet kan utvikle seg mellom individer som deler den samme pre-moderne kulturen og de kan samarbeide for opprettholde denne kulturen. Her innhentes gjerne religise dogmer for forsterke legitimiteten til en slik pre-moderne kultur. P toppen av dette utnyttes berringsangsten og redselen for fremmedfrykt hos storsamfunnet maksimalt. Sosial kontroll og rekultur nyter godt av postmodernismens sannhetsforvirring (alle har rett og ingen eier sannheten), misbruker religionsfriheten og fr grobunn i storsamfunnet. En kombinasjon av pre-moderne kultur og redsel for fremmedfrykt opprettholder sosial kontroll og reskultur og slik skades hundrevis av barn og ungdommer rlig i Norge.

4 kommentarer
Morten Archer

Morten Archer

Ja

Morten Archer

Morten Archer

Meget bra skrevet. Det neste sprsmlet blir hvordan kan vi best motarbeide en slik kultur. Vil bare tilfye at den sosiale kontrollen av seksualitet er en konsekvens av bondesamfunnet. Fr menneskeheten ble bnder levde vi i grupper som jegere og sankere. De hadde f eiendeler og det var ikke viktig vite hvem som var far til barna. De ble gjerne oppdratt av fellesskapet.

Nr vi ble bnder kom ogs eiendomsretten. De som kontrollerte eiendommene fikk makt og rikdom. Arverett ble innfrt for holde orden p hvem som skulle overta eiendommene. Da ble det avgjrende at ha kontroll p, srlig kvinners, seksualitet.

Dette er vesentlig fordi vrt morderne samfunn er ikke et bondesamfunn. Vr velferd er basert p vr egen innsats. Arv utgjr for de fleste kun en liten del av vr materielle formue. Vi TRENGER ikke kontrollere seksualiteten lenger.

Godt beskrevet SS, enig med deg. Slik er det. Barneoppdragelse er ikke enkelt. Men fr eller senere blir de fleste noenlunde brukbare sammfunnsborgere, uten at de har blitt torturert eller mishandlet p andre mter. Det er jo klart at de fleste foreldre vil det beste for sine barn og gjerne vil beholde verdiene i familien. Det gjelder vel stort sett over hele verden. Men denne tvangsgifte og resdrapskulturen i islam syns jeg ikke noe srlig om. Flelser og kjrlighet er et komplisert omrde som du sikker kjenner til. P meg virker det som at mange har laget seg et A-4 format som de flger. Det miste avvik s er det problemer. Det virker p meg at det er slik i islam. Enda mer enn det var da jeg vokste opp i et lite milj. Kontroll p ungene m en jo ha, men en m ogs ha frihet innen akseptable grenser. Etterhvert m en jo bare finne sin plass i flokken. Nr en ser p naturen s er det et ganske komplisert system. Det velges etter strrelse, farger, horn, kjnnsutstyr, agressivitet, ferdigheter i dans, fineste reiret, fineste sangen, og en del andre ting. Men dette har vi som mennesker fjernet oss litt for langt fra virker det som. Eller kanskje motsatt. Vrt liv har blitt litt mer komplisert, men til slutt er det formering og overlevelse det kommer an p. Mye av det andre er stort sett bare tull og tys.

For at det skal bli noen kontakt s er det visse ting som m stemme. Slik er det bare. Om ikke motparten er attraktiv s mister en jo lysten eller en fr ikke lyst og da er det jo hplst. Ordentlig nedtur. Mange har angret p at de lot lysten ta overhnd for en liten stund. Men at foreldrene alltid vet best er ikke sikkert. Jeg tar det som en fornrmelse at jeg ikke kan ha en hflig og vennelig samtale med hvemsomhelst. Jeg har mtt mange rundt om i verden som viste meg tillit og vennelighet uten for mange problemer. At muslimene som har kommet til Norge konstruerer problemer og distanserer seg fra samfunnet og oss stort sett normale mennesker er en skam og en fornrmelse. Hvorfor flyktet de hit da? Kun p grunn av Nav? Vi har et av de beste samfunn som finnes og likevel s er det ikke godt nok for muslimene? Neivel, s reis et annet sted. SS synes forst det der. Og han lever godt i Norge sier han. Takk for det. Men hva med resten av disse inntrengerne? Hvorfor vil de beholde den kulturen som gjorde at de mtte flykte? Og hvorfor skal ikke ungdommen f treffes? Er det kun jentene som er familiens re. Og de skal vre forbeholdt sine egne? Nei det der virker ikke. Den sosiale vanvittighets kontrollen m vekk. Hvorfor kommer disse folkene hit nr de ikke liker vr kultur? Alle m tilpasse seg kulturen og lover og regler om en vil ha et anstendig liv. Det m da selv muslimer fatte. Men denne res kulturen passer ikke oss. Det blir for brutalt og usmakelig. Isteden for ha en steihard kontroll p jentene s br disse kretsene ta tak i macho kulturen blandt guttene sine og lre disse opp til respektere andre som mennesker ogs. Der har muslimene en lang vei g. Som en hyt utdannet og intelligent mann s skjnner du det der SS. Start reformeringen.

Interessant innfallsvinkel -og gode kommentarar.

Skriv en ny kommentar