hits

juni 2017

Statsministeren og Eid-feiringen

Oslo 20170625.Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
Bnn under markeringen av id sndag i Valhall. Kvinnene ble plassert bakerst. Foto: Vidar Ruud/NTB Scanpix

Statsminister Erna Solberg gratulerte alle muslimer i Norge med feiring av Eid den 24. juni p sin Facebook side. Ikke nok med det, neste dag holdt hun tale for ca. 8000 norske muslimer som hadde samlet seg for markere Eid. Markeringen foregikk i idrettshallen Vallhall og ble arrangert av Islamic Cultural Centre (ICC) og Det islamske forbundet (Rabita). Dette har skapt bde glede og vrede.

Noen kritiserer Statsministeren for srbehandling av muslimer. Hvorfor gratulerer ikke statsministeren andre trossamfunn nr de feirer sine religise hytider? Hvorfor har ikke Statsministeren snakket om sammenhengen mellom terrorisme og Islam?

Andre roser henne for denne gesten, spesielt muslimer er s klart glade for dette, det ser man godt p de bildene man har fra arrangementet.

 

Det er klokt av Statsministeren gratulere muslimer med Eid

Statsministeren er hverken dum eller naiv nr hun velger gratulere norske muslimer med Eid.  De som kritiserer Solberg for ha srbehandlet muslimer har glemt at hun som politiker har beskt den jdiske synagogen, sikhenes tempel, og det vietnamesiske buddhistiske templet i Norge. Hun nsket det norske folk god Pske den 14. april og god Jul den 24. desember.

Med sin gratulasjon vil Statsministeren vise at norske muslimer er velkomne i Norge og det gis rom for at de praktiserer sin religion fritt. Statsministeren vil med dette ogs vise at ekstremistene ikke skal f viljen sin: Norge skal ikke bli splittet i hat og sekterisk konflikt. Statsministeren vet at i disse tider er det ekstra viktig markere at norske muslimer er en del av dette landet.

Som norsk muslim takker jeg henne for dette.

 

Hvorfor deltagelse med ICC og Det islamske forbundet (Rabita)?

Statsministeren gr videre med sin markering: den 25.juni holdt hun tale for ca. 8000 norske muslimer som hadde samlet seg for markere Eid. Markeringen foregikk i idrettshallen Vallhall og ble arrangert av Islamic Cultural Centre (ICC) og Det islamske forbundet (Rabita).  Hun legger vekt p vre likheter, fellesskapet og at vi som mennesker er opptatt av mye av det samme, p tvers av religioner og tro. Men, det er noe som er merkelig i denne situasjonen.

Statsministeren m uten tvil ha lagt merke til at kvinner og menn satt separert under denne samlingen. Slik jeg ser det fra bildene satt menn foran, mens hijabkledte kvinner satt bak. P noen bilder ser man ogs en rd plasttrd som skiller menn og kvinner fra hverandre. P disse bildene ser jeg ogs jentebarn i hijab. Noen av disse jentene kan ikke vre eldre enn 5-6 r.

Jeg blir trist og urolig av disse bildene. Jeg finner det ubehagelig at Statsministeren med dette gir sin anerkjennelse til to av de mest reaksjonre moskmiljene i Norge, og dermed fremmedgjr det store flertallet av sekulre muslimer i Norge. P den ene siden har vi ICC med sine bnd til islamisten Abul Ala Maududi, som stod for en reaksjonr og fundamentalistisk tolkning av islam, promoterte Sharia og politisk islam og stod sentralt i forflgelsen av andre minoriteter, deriblant Ahmadiyya-muslimer i Pakistan. P andre siden har vi Rabitamosken med bnd til Muslimsk Brorskap, som hyller Yusuf Al-Qaradawi med sine antisemittistiske holdninger. Ingen av disse moskeene har stttet tydelig sekulre grunnverdier som vern av homofile muslimer, ytringsfrihet og likestilling. 

Jeg sitter med et stort sprsmltegn og hper virkelig at statsministeren kan svare p dette: Det finnes mange mennesker med muslimsk bakgrunn i Norge (200.000?), hvorav halvparten ikke er tilknyttet et trossamfunn. Hvorfor velger hun delta p et arrangement med to av de mest reaksjonre moskene? Det er rett og slett absurd lese talen til statsministeren som snakker om samhold, likhet og felleskap, p et mte arrangert av to mosker som ikke har skret srlig hyt nr det gjelder disse verdiene.

De representerer ikke meg

Statsministeren gjorde et klokt valg ved gratulerte oss muslimer med Eid, men jeg nsker vite; hvorfor valgte hun delta p et mte som representerer konservative og reaksjonre strmninger blant norske muslimer? Hva var det hun ville oppn med dette? Handlet det om drlige rdgivere? Kjenner ikke statsministeren til disse forholdene? Det finnes tusenvis av sekulre og liberale muslimer i Norge. Hvorfor snakket ikke statsministeren til disse? Hvorfor sttter ikke statsministeren heller de sekulre og liberale strmningene og organisasjonene blant muslimene? Jeg hper statsministeren tenker p dette frem til neste Eid-feiring.

 

 

Vi m ikke la ekstremistene vinne

Terror i London, denne gangen foran en mosk med muslimer som direkte ofre. Jeg skriver direkte fordi muslimene har vrt bde direkte og indirekte ofre for terroren i verden. I Midtsten og Asia er det flest muslimer som blir drept av islamistiske terrorister, mens i Europa blir de indirekte ofre for terroren. For, hver gang det skjer en terroraksjon, delegges muslimenes omdmme og rykte i Europa. Jeg vet at det er mange muslimer som gruer seg for blikkene, sprsmlene, den negative omtalen av islam, kommentarene i sosiale medier, osv. i dagene etter terroraksjoner i Europa.

Terroristene er ikke bare ute etter drepe

Islamistiske terrororganisasjoner som opererer i Europa har en langsiktig strategi. Deres overordnede ml er hverken drepe eller skape frykt. Deres overordnete ml er splitte Europa i to. Krigene i Afghanistan, Irak og Syria og konflikten mellom Israel og Palestina, sammen med en rekke andre geopolitiske forhold har skapt en skepsis mot Vesten i den kollektive psykologien til muslimer. I noen land blir man lrt opp til hate Vesten helt fra barneskolen. Det finnes nemlig krefter i den muslimske verden som vil at hver og en muslim skal hate Vesten. P den andre siden, har muslimene ftt mer og mer rollen som den ansvarlige og skyldige for det meste som har gtt galt i verden i den kollektive psykologien til den vestlige borgeren. Muslimene blir presentert i amerikanske filmer som banditter, dumme, mindre utviklet. I tillegg, hrer vi stadig om terrorister og islamister som fr mye oppmerksomhet. En negativ oppmerksomhet rettet mot muslimer bygger seg ubevisst sakte men sikkert opp i Vesten.

Terror i Europa kan splitte oss

Hver gang vi blir rammet av en terrorhandling, forsker terroristene splitte oss i muslimer/ikke-muslimer. Hvis Europa blir splittet p denne mten, vil denne splittingen skade oss i flere r fremover i tid. Kanskje hper terroristene p en borgerkrig mellom europeiske muslimer og ikke-muslimer i fremtiden? Har ikke slike sekteriske kriger delagt flere land gjennom tidene? Terrorhandlingen som skjedde p Seven Sisters Road i nrheten av Finsbury Park natt til den 19.06.17 i London, kan vre en hevnaksjon rettet mot muslimer. Denne hevnaksjonen er en gavepakke for terroristene som n kan vise til verdens muslimer at de ikke er velkomne i Europa og ikke kan fle seg trygge. P denne mten skapes en dobbel paranoiditet i samfunnet: ikke-muslimer blir paranoide p muslimer og vice versa.

Vi m st sammen

Hvis terroristenes ml er splitte oss, blir motgiften det st sammen. Her har vi et felles ansvar for fremtiden, muslim eller ikke-muslim. Vi str ovenfor en prve n. Muslimene, p sin side, m redusere avstanden mellom seg selv og Vesten. Vi, muslimer, m arbeide mlrettet for kvitte oss med de holdningene som har vokst fram internt, som er i konflikt med humanismen. Vi m bli mindre krenkbare, mer pne for selvrefleksjon. Jeg har en utfordring til deg som ikke er muslim ogs: vi muslimer trenger ikke synes synd p, vi trenger ikke din srbehandling og vi vil heller ikke bli generalisert. Tenk p muslimer som en heterogen gruppe, bestende av forskjellige individer. Hvis du har fulgt med, ser du at det foregr en intern debatt om islam mellom ulike mennesker med muslimsk bakgrunn. Denne debatten m vre et bevis for deg at muslimer er like forskjellige som alle andre mennesker. Neste gang du ser en som du tolker for vre muslim, enten basert p utseende, klesstil, aksent eller navn, gi ham eller henne en sjanse til vise hvem han/hun er som et individ. Jeg beskylder deg ikke for noe, men jeg vet at Mennesket av natur kan bruke enkle stereotypier for f oversikt over verden. Disse stereotypier kan av og til fre oss bak lyset og skape avstand og det er avstand mellom oss terroristen nsker mest av alt.

 

 

Selverklrte feminister med minoritetsbakgrunn?

Jeg er drittlei minoritetsmenn som er selverklrte feminister og uttrykker sin lidenskap for likestillingskampen kun ved ppeke ulikestilling og urett i minoritetsmiljene. For hver gang du kan si sosial kontroll, kan jeg si russevoldtekt. Hver gang du sier tvangsekteskap sier jeg vold i nre relasjoner. Ulikestilling og ukultur er ikke et innvandrerproblem, det er et samfunnsproblem. Til ikke jeg ser disse skalte feministene p grasrota, kjempe mot strukturelle barrierer som hindrer kvinners tilgang til like rettigheter som menn, er det vanskelig ta deres engasjement for "hjelpe innvandrerjentene" serist. Det er noe veldig usmakelig over minoriteter som er med p opprettholde stigmaer som skal ramme deres egne barn, kun for litt spalteplass.

Denne teksten er hentet fra en status p Facebook, der forfatteren blir hyllet av flere av mine motdebattanter. Tekstens opphavsmann er ansatt i et statlig organ som jobber med likestilling og diskriminering. Jeg blir glad nr jeg fr en slik tydelig tekst som avslrer tankesettet bak mine motstandere, fordi da fr jeg muligheten til se p dette med et analytisk blikk.   

Russevoldtekt og tvangsekteskap er to forskjellige fenomener

Forfatteren av teksten bruker en kjent teknikk: ved vise til at noe forferdelig skjer i samfunnet, skal en annen forferdelig handling bagatelliseres (skalt whataboutism). Russevoldtekt og sosial kontroll kan ikke sammenlignes, selv om at begge handler om overgrep. Det samme gjelder tvangsekteskap og vold i nre relasjoner. Begge er forferdelige overgrep, men kan ikke sidestilles. Vold i nre relasjoner skjer over hele verden, p tvers av alle kulturer og religioner, hos nordmenn og innvandrere. Men, nr en hel familie planlegger og lurer deg med p en ferietur, tar fra deg passet ditt og tvinger deg til gifte deg inn i en overgrepssituasjon, snakker vi om et ganske annet fenomen. De som vil bagatellisere det ene forholdet ved trekke en annen grusomhet frem, gjr en stor urett mot de personene som er blitt utsatt for tvangsekteskap og reskultur. Det er et grovt feilgrep og respektlst mot en gruppe gutter og jenter som har opplevd brutale overgrep.

rette fokus p et overgrep er forebyggende

De som inviterer oss til se forbi tvangsekteskap og reskultur, nsker forbli i uvitenhet. Dette skyldes flere ting; for det frste kan sannheten som berrer meg og mine vre for smertefull. Ved benekte sannheten, kjenner jeg derfor ikke noen smerter. Det kan ogs hende at man er redd for at det vonde som kommer frem blir misbrukt av krefter som bruker enhver anledning til vise hvor fle innvandrere og flyktninger er. Til slutt, det er en skam knyttet til dette. Man vil helst ikke bli assosiert med overgrep og voldskultur. Likevel, ingen av disse begrunnelser er god nok grunn til tie nr det skjer overgrep. reskultur, sosial kontroll og tvangsekteskap er fenomener som dessverre er mer markante hos innvandrere med muslimsk bakgrunn.  Det sette fokus p dette, kan vre starten p f slutt p slike handlinger. Det er forebyggende.

Det tie om disse forholdene er en umoralsk handling

De som varsler om slike forhold, menn eller kvinner, flger sin moralske plikt. Tenk om ingen hadde skrevet noe om forferdelige hendelser som har krenket menneskeverdet opp gjennom tidene? Hvordan ville verden da se ut? Vi er uten tvil flinkere til ppeke det som er feil hos andre, men nr det kommer til oss selv, er det lettere vre tause. Nei, vi m ta et oppgjr med ukulturen og rydde opp i vr egen bakgrd. Det er ingen andre som kan gjre dette bedre enn oss med minoritetsbakgrunn som kjenner ukulturen fra innsiden.

Det handler ikke bare om feminisme

For disse kritiske rstene i vrt milj, menn og kvinner med muslimsk bakgrunn, handler det alts ikke bare om feminisme; i teksten blir vi ogs beskyldt for stigmatisere minoritetsgruppen. Det er en tankefeil. De som kun benekter og i respektens navn krever srbehandling, er de som har stigmatisert muslimer over lang tid, men de evner ikke se dette selv. Med denne nonsjalante vremten har dere gjort muslimene en bjrnetjeneste. Dere har skapt enda mer frustrasjon og misnye rettet mot minoritetsgruppen.

Vi, med vre kritiske rster, er med p avstigmatisere minoritetsgruppen. Ved vise engasjement, evne til rasjonell tenkning, mot til reagere p krenkelse av menneskeverdet uansett hva det mtte frembringe av ubehagelige sannheter, ser vi lengre enn vr egen nesetipp og tenker p hva som er best for helheten. Vi viser mot, mens dere viser unnvikelse og frykt. Dette blir stadig mer tydelig. Vi viser at det finnes intellektuelle og oppegende krefter blant muslimer som nekter ta p seg offerkappen. N ser folk endelig at det finnes fornuftige stemmer blant innvandrere med muslimsk bakgrunn. Vet dere hva folk flest sier til meg nr de leser mine tekster? Takk og pris at noen med muslimsk bakgrunn snakker ut p denne mten, n blir vi lettet fordi vi tenker at det finnes hp allikevel. Dette er avstigmatisering av muslimer i praksis.